תוצאות בדיקת קולפוסקופיה – מה זה אומר?

קולפוסקופיה היא בדיקה שמטרתה לבחון מקרוב את צוואר הרחם שלך, המתבצעת ברוב המקרים כאשר תוצאות בדיקת הפאפ מעידה על נוכחות של תאים חשודים, טרום סרטניים או סרטניים, רובם נגרמים על ידי סוגים מסוימים של וירוס הפפילומה האנושי (HPV). במהלך הבדיקה מוחדר מכשיר ספקולום לתוך הנרתיק, ונבדקים הנגעים באמצעות במיקרוסקופ. זאת בנוסף להסרת דגימה של תאים  (ביופסיה) שאמורה להעיד על טיבם וסוגם.

 

מה אומרות התוצאות?

במידה ולא אובחנו ממצאים חריגים נודיע לך על כך בהקדם, כדי שלא תהיי במתח ותוכלי לחזור לשגרת היום יום שלך. חשוב שתדעי, שגם אם הכל בסדר, עליך להמשיך ולבצע בדיקות פאפ ולקיים מעקב גניקולוגי שגרתי.

במידה ונלקחה דגימה לביופסיה, ייתכן שתאלצי לחכות מספר שבועות עד להגעת התוצאות.

תוצאה נורמלית מוגדרת כאשר לא נמצאות תאים חריגים. גם במקרה הזה, תתבקשי להגיע למעקב גניקולוגי ולבצע בדיקות פאפ באופן קבוע, בהתאם לגילך ומצבך.

אם זוהו תאים חריגים בצוואר הרחם, לא בהכרח מדובר בהתפתחות של מחלת הסרטן ויחד עם זאת, קיים סיכון שאותם תאים ש עלולים להפוך לסרטן בעתיד, במידה ולא יטופלו.

 

סיווג תוצאות בדיקת קולפוסקופיה

נהוג לסווג את תאי צוואר הרחם שאינם תקינים, ובהתאם לכך להציע טיפול מתאים. שמו של התהליך הוא ניאופלזיה תוך-אפיתלית צווארית (CIN) או ניאופלזיה תוך-אפיתלית של בלוטת צוואר הרחם (CGIN).

CIN1 בסיכון נמוך – אינו תמיד דורש טיפול מיידי, ולעיתים מספיק מעקב וביצוע בדיקות פאפ וקולפוסקופיה חוזרות לאחר תקופה מסוימת.

CIN2 בסיכון בינוני – תתבקשי לבצע קוניזציה.

CIN3 בסיכון גבוה או CGIN –  גם כאן תתבקשי לבצע טיפול ייעודי במועד קרוב להסרת התאים החשודים.

במקרים נדירים, בהם יאובחן בבדיקת הקולפוסקופיה סרטן צוואר הרחם, תופני לצוות רפואי הכולל רופאים אונקולוגים לקבלת טיפול מתאים.

 

האם הבדיקה עצמה מסוכנת?

ישנם כמה סיכונים שחשוב לקחת בחשבון לפני ביצוע הבדיקה, שידועה כהליך שגרתי ובטוח, ברוב המקרים. תופעות הלוואי יכולות להיות דימום, הפרשות חומות מהנרתיק, וכאבים.

במידה ואת חווה אחד או יותר מהתסמינים הבאים, חשוב שתתקשרי לרופא/ת הנשים שלך:

  • דימום מהנרתיק שנמשך שבוע או יותר.
  • הפרשות צהובות מהנרתיק, המלוות בריח רע.
  • כאבים חזקים בבטן התחתונה שאינם חולפים גם לאחר השימוש במשככי כאבים.
  • עלייה בחום הגוף.

למרות האמור לעיל, כשמדובר בבדיקת קולפוסקופיה חשיבות האבחון והטיפול, במידה ואכן נמצאים ממצאים חשודים, מהותית ומשמעותית עד מאוד. ככל שמגלים את התאים הדלקתיים בזמן, כך ניתן להסירם ולהעניק טיפול מוקדם ובזמן.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

המדריך המלא לוויסות תאורה בבית

תאורה ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב האווירה והפונקציונליות של הבתים שלנו. היא משפיעה לא רק על האופן שבו אנו רואים את החלל שלנו, אלא גם על מצב הרוח, הבריאות והרווחה הכללית שלנו. עם ההתקדמות בטכנולוגיה ובעיצוב, האפשרויות לתאורת בית התרחבו והציעו לנו שליטה חסרת תקדים בסביבות המחיה שלנו. עם זאת, עם שפע הבחירות הזה מגיעה הצורך בוויסות ובהתאמה אישית של התאורה כדי להתאים לצרכים ולהעדפות האישיות שלנו. מדריך זה נועד להאיר את הדרך להשגת בית מואר באופן מיטבי, שבו כל חדר לא רק משרת את מטרתו אלא עושה זאת בצורה שמשפרת את הנוחות, היעילות והאסתטיקה.

למאמר המלא >>