רכב חשמלי יספק חשמל לרשת הביתית? הכירו את הטעינה הדו-כיוונית

 טכנולוגיית הטעינה הבאה תאפשר למכונית שלכם להפוך לסוללה עבור הבית, לספק לכם פטור מהפסקות חשמל ואפילו להוריד באופן קבוע את עלויות החשמל הביתיות שלכם. איך זה עובד?

אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף carwiz

האימוץ הנרחב של רכב חשמלי הוא מהפכה מורגשת שמתעצמת מיום ליום – אך ההשפעות שלה עלינו צפויות להתבטא ביותר מרק לחסוך עלויות נסיעה ולצמצם זיהום אוויר: טכנולוגיית טעינה דו כיוונית תאפשר להפוך את המכונית החשמלית לסוללה חכמה עבור הבית שלנו, לחסן אותנו מהפסקות חשמל, להוריד עלויות צריכה, ואפילו לפתור בעיות ארציות של אספקת אנרגיה.

 

מהי טעינה דו כיוונית?

מדובר ביכולת של תשתית סוללות ברכב חשמלי או של תחנת הטעינה שלו לספק אנרגיה לגורמים חיצוניים: למכשירי חשמל שמתחברים למכונית, ואף לרשת החשמל עצמה. בצורה זו יכולה מכונית לספק חשמל במקרי חירום לכל המוצרים בבית במשך ימים שלמים, או לעבוד באופן קבוע כך שהסוללה תיטען מתי שהכי זול, ותספק לכם חשמל מתי שהכי יקר.

החברה הראשונה שהטמיעה יכולת זו באופן מובנה במכוניות החשמליות שלה הייתה פורד האמריקאית. הטנדר F150 Lightning מ-2021 כלל הנעה חשמלית מלאה, וסוללה עם מערכת דו כיוונית. הרעיון של פורד היה במקור אספקת חשמל לציוד עבודה וקמפינג – שני שימושים פופולריים לטנדרים שלה בארה"ב. ה-F150 הפעיל סוללות חזקות דיין כדי לספק אנרגיה למשפחה שלמה. הטנדר קיבל לא פחות מ-11 שקעים חשמליים, ויכולת אספקת 9.6 קילוואט חשמל במשך קרוב לשלושה ימים של צריכת חשמל ביתית ממוצעת.

מאז פותחו דגמים בעלי יכולות שכאלה גם בידי חברות אירופיות כמו רנו, וחברת סולאראדג' הישראלית פיתחה עמדת טעינה אוניברסלית שמסוגלת לבצע טעינה דו כיוונית, וצפויה להגיע לשוק במהלך 2024.

 

איך עובדת טעינה דו כיוונית?

בבסיסה, המערכת פשוטה: תשתית שמאפשרת לפרוק אנרגיה ולהניע גם את המנוע של המכונית כרגיל, וגם להחזיר אנרגיה לתחנת הטעינה וממנה – לבית שלכם או לרשת החשמל כולה. אך כדי להפיק מקסימום אפקטיביות מהיכולת הזו, יש לחבר למערכת אפליקציה חכמה שיודעת מתי להשתמש בחשמל מסוללות המכונית.

בצורה זו ניתן להגדיר למכונית מתי לשאוב חשמל מהרשת (למשל, בנקודת צריכה נמוכה במהלך היום) ומתי להחזיר חשמל לרשת, לשימוש ביתי (למשל, בשעות השיא). בצורה זו, המכונית מתפקדת כסוללה חכמה עבור הבית, ודואגת שתצרכו חשמל שנשאב בזול מתי שמשפחות אחרות צורכות מהרשת חשמל במחיר המלא.

 

מה היתרונות של טעינה דו כיוונית?

לצד אספקת חשמל במקרי חירום, תאפשר לכם טעינה דו כיוונית חיסכון יכול להיות מאוד משמעותי בחשמל. ולא רק לכם: רשתות חשמל לאומיות בכל העולם עובדות קרוב לקצה גבול יכולתן, בשל הצמיחה המתמדת בגודל האוכלוסיה ובמספר המכשירים החשמליים – בדגש על מוצרי אלקטרוניקה בידורית.

כניסת רכב חשמלי הולכת להעצים את האתגר. כיום צורכת תחבורה חשמלית פחות מ-1% מהביקוש לחשמל בישראל. על פי תחזית של משרד האנרגיה עד 2030 יעלה הנתון ל-6% ועד 2050 יגיע ל-15%. וקחו בחשבון שאלו נתונים שנותחו על בסיס מחיר וזמינות מכוניות חשמליות בימינו. מספיק שמחר מצליחים הסינים לבנות דגמים אפילו יותר זולים, נגישים וקלים לייצור – והתפוצה תוכפל בקלות. כמו כן, עלויות האנרגיה הולכות ועולות בהתמדה, והתשתיות עצמן אינן יעילות במיוחד; מדינות רבות לא טורחות לשדרג אותן עד שלא מתקרבים לכשל קריטי, כדי שלא לעורר זעם ציבורי בשל הפסקות חשמל ממושכות.

אבל בניגוד למכשירים חשמליים אחרים, רכב חשמלי עם טעינה דו כיוונית יוכל להחזיר אנרגיה לרשת ולמתן את הזינוק בצריכה. כך יוכלו מדינות לתפעל טוב יותר את רשתות החשמל, ואם טעינה כזו תהפוך לסטנדרט – יתכן שתוכל אף להוזיל את עלויות החשמל בעתיד.

עבורכם, המחיר הוא שהמכונית צריכה להיות מחוברת לרשת החשמל כל הזמן כשהיא בבית. כמו כן, עליכם להגדיר מראש מתי תרצו להשתמש בה, כדי שתוכנית הטעינה החכמה תתאים את עצמה ותדאג שמה שלא יהיה, תמיד תחזיק המכונית בסוללה מספיק אנרגיה כדי לקחת אתכם לאן שתרצו.

 

כמה חשמל יכולה לספק מכונית?

צריכת חשמל יומית ממוצעת של משפחה בישראל עומדת על כ-25 קילוואט-שעה ביום. רכב חשמלי קטן שמחזיק סוללה בת 50 קילוואט-שעה לפחות, יוכל לספק כך חשמל למשפחה במשך יומיים. מכוניות עם סוללות חזקות יותר יוכלו להגיע למספרים כפולים ויותר.

 

סיכום

בשורה התחתונה, קל לראות את היתרונות העצומים של טעינה דו כיוונית עבור כל בעל רכב חשמלי. העניין הוא שזו טכנולוגיה שצריכה להתפתח הרבה יותר מהר, ובתמיכה ממשלתית. אין בעולם ממשלה שלא נלחמת באתגרי אספקת אנרגיה, וקידום מוצרי טעינה דו כיוונית היא בגדר אינטרס לאומי. עד שיהפכו עמדות טעינה דו כיווניות לסטנדרט, יהיה על הצרכן הפרטי לבחון דרכים לאמץ טכנולוגיה זו, כדי להקל על חשבון הבנק שלו ובהמשך – על של כל שאר משתמשי רשת החשמל במדינה.

 

* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם קארוויז שהינו מותג של מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

רכב
בלוג
פחחות לרכב יונדאי ירושלים – איך מתבצע טיפול פחחות ברכב

טיפול פחחות רכב, נחשב לאחד הטיפולים השכיחים ביותר בעולם טיפולי הרכב. מאחר והמגע הראשון של הרכב שלנו במקרה של תאונה או פגיעה הוא בפח, הרי שאין זה מפתיע שמדובר בטיפול נפוץ וחיוני לתפקוד הרכב וליכולת שלנו להשתמש בו בצורה סדירה.

למאמר המלא >>
המדריך המלא לוויסות תאורה בבית

תאורה ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב האווירה והפונקציונליות של הבתים שלנו. היא משפיעה לא רק על האופן שבו אנו רואים את החלל שלנו, אלא גם על מצב הרוח, הבריאות והרווחה הכללית שלנו. עם ההתקדמות בטכנולוגיה ובעיצוב, האפשרויות לתאורת בית התרחבו והציעו לנו שליטה חסרת תקדים בסביבות המחיה שלנו. עם זאת, עם שפע הבחירות הזה מגיעה הצורך בוויסות ובהתאמה אישית של התאורה כדי להתאים לצרכים ולהעדפות האישיות שלנו. מדריך זה נועד להאיר את הדרך להשגת בית מואר באופן מיטבי, שבו כל חדר לא רק משרת את מטרתו אלא עושה זאת בצורה שמשפרת את הנוחות, היעילות והאסתטיקה.

למאמר המלא >>