סטטיקה הנדסה מהפיכה בתכנון קונסטרוקציות

לכל מבנה יש קונסטרוקציה. בבנייה מסורתית מדובר בשלד המבנה שמהווה את הקונסטרוקציה של המבנה כולו ובבנייה של מכלולים הנדסיים כמו פרגולות למשל, מדובר בקונסטרוקציה מתכתית שבמקרים רבים מהווה גם חלק מהעיצוב של המכלול כולו. הקונסטרוקציה היא שמהווה את השלד שמחזיק את המבנה כולו ועל כן חייבת לעמוד בקריטריונים הנדסיים מחמירים, הנבחנים באופן יסודי בתחום שנקרא סטטיקה הנדסה, תחום שעוסק בחקר הכוחות והמומנטים הפועלים על מבנים פיזיים וקונסטרוקציות.

 

מהי קונסטרוקציה?

קונסטרוקציה למבנה היא המרכיב החשוב ביותר בו, מבלי כמובן להמעיט בערכו של שלב הגמר. הקונסטרוקציה היא שאחראית להעמיד את המבנה על תילו והיא שאחראית לחוזקו המבני וליציבות המבנית שלו לאורך זמן. כך למשל, כאשר אתם בונים בית חדש, תהליך הבנייה מתחיל לאחר שלב התכנון ועובר לשלב השלד שהוא למעשה הקונסטרוקציה של המבנה. בתום שלב השלד, המבנה כבר עומד על רגליו בצורתו הסופית. בכדי להפוך את המקום לנעים למגורים או לשימוש בכלל, מתווסף אל שלב השלד גם שלב הגמר בו מבוצע ריצוף, טיח, צבע, אינסטלציה, חשמל, דלתות, חלונות, כלים סניטריים, ארונות מטבח וכדומה, אבל השלד הוא הרכיב המרכזי במבנה ועליו מבוסס המבנה כולו.

 

כיצד מתוכננת קונסטרוקציה למבנה?

תכנון קונסטרוקציות מבוצע על ידי אדריכל בתחום הבניין, או על ידי איש מקצוע מתאים בתחומים אחרים כמו פרגולות למשל. תכנון זה מבוצע על בסיס שורה של עקרונות הנדסיים מהתחום של סטטיקה הנדסה וחישובים מתמטיים שמפרטים את כמות החומר שבה יש להשתמש, את עובי רצועות הבטון וקירות הבטון, את מרכזי הכובד של המבנה ואת אמצעי התמיכה הנדרשים לו בכדי להעניק לו את חוזקו ויציבותו המבנית. יחד עם זאת, איש המקצוע שצריך לבחון את הדברים ולאשר אותם הוא לא האדריכל, אלא קונסטרוקטור. קונסטרוקטור הוא למעשה מהנדס בניין בעל הסמכה ייעודית לתכנון ואישור קונסטרוקציות, ואף תכנית בנייה לא יכולה להתקדם הלאה או לצאת לפועל ללא אישור שלו.

 

מהם התפקידים שממלא קונסטרוקטור בתהליך הבנייה?

כאמור, הקונסטרוקטור נכנס לתמונה במהלך גיבוש תכנית הבנייה, בוחן את התכנית וקובע האם השלד עומד בעקרונות ההנדסיים אם לאו. כמו כן, הקונסטרוקטור מחליט על הוספת עמודי תמך וקירות תמך בכדי להבטיח את חוזקו המבני של השלד ורק לאחר מכן חותם על תכנית הבנייה כדי שניתן יהיה להתקדם איתה הלאה. בשלבי הביצוע, חייב מהנדס קונסטרוקטור להיות נוכח בשטח בזמן יציקת היסודות ולאחר מכן בצמתים המרכזיים של בניית השלד. למעשה, חתימתו של מהנדס קונסטרוקטור נדרשת בתום כל שלב מרכזי בתהליך בניית השלד, על מנת שניתן יהיה להמשיך הלאה עם תהליך הבנייה. שימו לב שלא כל מהנדס בניין הוא בעל הסמכת קונסטרוקטור ולכן גם אם יש לכם מהנדס בניין שאחראי על הפרויקט, אתם תדרשו לגייס גם קונסטרוקטור לצורך אישור הקונסטרוקציה ושלד המבנה.

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

המדריך המלא לוויסות תאורה בבית

תאורה ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב האווירה והפונקציונליות של הבתים שלנו. היא משפיעה לא רק על האופן שבו אנו רואים את החלל שלנו, אלא גם על מצב הרוח, הבריאות והרווחה הכללית שלנו. עם ההתקדמות בטכנולוגיה ובעיצוב, האפשרויות לתאורת בית התרחבו והציעו לנו שליטה חסרת תקדים בסביבות המחיה שלנו. עם זאת, עם שפע הבחירות הזה מגיעה הצורך בוויסות ובהתאמה אישית של התאורה כדי להתאים לצרכים ולהעדפות האישיות שלנו. מדריך זה נועד להאיר את הדרך להשגת בית מואר באופן מיטבי, שבו כל חדר לא רק משרת את מטרתו אלא עושה זאת בצורה שמשפרת את הנוחות, היעילות והאסתטיקה.

למאמר המלא >>