סוגים שונים של אסטרטגיות עסקיות- אסטרטגית שיווקית, תחרותית ועוד.
תחרותיות היא חלק מהאסטרטגיה העסקית אשר מטרתה היא להבחין את האופן בו מתחרה הפירמה בשוק, כיצד ממצבת עצמה כפירמה הנותנת יתרון ללקוח ומספקת לו מוצר טוב יותר מזה של המתחרים. כל פירמה מפתחת לעצמה את האסטרטגיות העסקיות המתאימות לה, לענף, למדינה וכולי, כך יש אינסוף אסטרטגיות תחרותיות. יחד עם זאת, פורטר ניסה לתור אחר מודל כולל שיתן שלד גולמי אחיד, כך יצר 5 אסטרטגיות תחרותיות בסיסיות, עליהן כל פירמה מוסיפה את המאפיינים
הייחודים לה. לטענת פורטר:
סוג היתרון התחרותי יכול להיות מבוסס על עלות נמוכה, ייחודיות )בידול,( קהל היעד יכול להיות רחב
או ממוקד.
אסטרטגיות מנהיגות בעלות עלויות נמוכות על ידי הקפדה על שיפור הייצור והתייעלות, שמירה על עליה בנפחים ויצירת מחיר נמוך בגלל שמכירת כמויות כה גדולות מכסה על מרווח צר. כיצד נעשה בפועל? שתי אסטרטגיות
שיכולות להביא לכך, ניתן לשלב את השתיים.
לבצע את פעולות שרשרת הערך באופן טוב יותר מאשר המתחרים. יש לתור תדיר אחר
אופנים להפחתת עלויות מול עלויות המתחרים. לחשוב איך להוזיל כל שלב בשרשרת.
למשל לוודא תמיד שהעובדים לא מאוגדים וכך אפשר לשלם להם מעט.
להסתכל על כל השרשרת ולראות על אילו חלקים ניתן לותר. שיפור/שדרוג שרשרת הערך.
(1)
(2)
אף פעם לא להיות הראשון בשוק שמתחיל מוצר חדש )לא מתעסקים עם חינוך שוק, הוצאות גבוהות
וכו.( שאיפה יותר להפחית את העלויות המשתנות ליחידה ולא עלויות קבועות דווקא. חסרונות– צריך להיזהר שלא ייתפס כ-לא איכותי ולא אטרקטיבי )במקום זול ואטרקטיבי.( למשל רמי
לוי לא נותן מוצר גרוע, פשוט פחות איכותי. אחרת האסטרטגיה לא תתפוס לאורך זמן. עסוקים תדיר בניסיון להוזיל עלויות, יתכן שהדבר יגרום לאבדן הפוקוס- צריך להתאמץ לא להוריד
מחיר )או רק מחיר,( אלא עלויות ייצור.
שימוש במוצר בצורה אחידה, לבידול אין משמעות- קל ללקוח לעבור ממוצר למוצר, איננו נאמן.
דוגמא לחברת תעופה שמכרה טיסות זולות, שינו את הגישה המקובלת- לא משלמים עבור טיסה, ארוחה או מזוודה, אלא עבור כיסא במטוס. הוזלת מחיר קלה לחיקוי, הגדולה היא למצוא יתרון
שקשה לחקות )לקח זמן עד שאחרים בענף הבינו שיש חשיבות למחיר נמוך של טיסות.(
אסטרטגית בידול רחבה כדי שתהיה אסט ברת-קיימא. קשורה במוניטין שיש או טכנולוגיה מיוחדת. לג'ילט מוצרים איכותיים וחדשניים, מחיר אינו נמוך- היא דוגמאלאסט בידול רחבה. האתגר כאן הוא ביצירת בידול שקשה
לחקות. בידול טוב וקשה לחיקוי יאפשר לנו לבקש מחיר גבוה יותר, בנוסף מסייע לנו ביצירת נאמנות, אז אפשר להעלות מחיר אף יותר. לא סותר הגדלת נפח מכירות. סוני היא דוגמא ליצירת בידול חדשני, בר קיימא לאורך זמן, לא קל להעתקה וניתן לגבות עליו פרמיית מחיר- הבידול שלהם הוא חדשנות המאופיינת בהקטנת מכשירים בעיקר )ראשונים בווקמן, דיסקמן ובמסך טלוויזיה שטוח
למשל.( גם בבידול יש אופנות, בעבר הבידול היה על בסיס שיוך פונקציונלי )קנו את המכונית שלי כי היא הכי
נוחה, חזקה וכו,( היום יותר לכיוון של I )אני.( PHON I למשל. קונים את המוצר כדי לבטא עצמנו.
)דוגמאות בכיתה- סרטונים מעולם הרכב.( חסרונות באסטרטגיה זו- קל להעתקה, הרבה משתמשים באותו סוג בידול, חשש שהבידול לא יתפוס לאחר השקעה כספית)השקעה בבידול שכלל אינו משמעותי ללקוח,( או לא לתקשר את הבידול כראוי
למרות ההשקעה. טעויות נפוצות בשימוש באסטרטגיה זו- עלולים להגיע למצב של בידול יתר, יותר מדי שונים
והלוקחות לא מוכנים לשלם עליו או לא יבינו טוב, יראה בעיניהם הזוי ולא ברור.