הפחתת היטל השבחה – מהו היטל השבחה על ממ"ד?

לא פעם, על אף קבלת בקשה לתשלום היטל השבחה, יוכל לעמוד לכם פטור מלא משתלום ההיטל. אז מהם המסמכים שיש לצרף לבקשה והאם שמאי מקרקעין יוכל לעשות לכם חיים קלים? כל התשובות כאן.

 

היטל השבחה – בכל פעולה תכנונית המשביחה את ערך הנכס

בניגוד למה שרבים מכם אולי חושבים, היטל השבחה אינו מס. בפועל, היטל השבחה הוא תשלום אשר גובה העירייה מבעלי נכסים, במקרים מסוימים, כאשר ערכם של הנכסים שבשטחה עולה בגין פעולתה.

ככלל, מדובר על פעולות אותן ביצעה העירייה אשר הביאו להשבחת הזכויות בנכס. נהוג להכיר בשלושה מקרים בהם יוטל על אדם יחיד היטל השבחה, הם מתן היתר לשימוש חורג בנכס, מתן הקלת בנייה ולבסוף – שינוי תוכנית בניין העיר של הנכס.

 

כאמור – שינוי תב"ע, אחד האפיקים העיקריים

אם כן, כפי שציינו בפסקה לעיל, שינוי תוכנית בניין העיר של חלקה, או בקיצור – תב"ע, היא אחד האפיקים העיקריים שבגינם תטיל עירייה היטל השבחה על בעל נכס. על אף שאנו מכירים את התב"ע בעיקר מעולמות התמ"א 38 ותוכניות פינוי בינוי, אנו מעוניינים ליישר כאן קו ממנו נוכל להתקדם להמשך המאמר.

ככלל, תוכנית בניין עיר היא זו המגדירה את היעוד והשימושים בקרקע, בעיקר מסחרי או מגורים, את גבולות והיקף הבנייה המותרים בחלקה והוראות רבות נוספות . משכך, שינוי התב"ע יכול להשביח משמעותית את ערך הנכס, בין אם בדרך של שינוי הייעוד שלה ובין אם דרך שינוי היקף הבנייה המותר בה.

 

שורה של מקרים – פטור מתשלום היטל השבחה

על אף החיוב הרוחבי בתשלום היטל השבחה, אשר מוטל במקרים עליהם עמדנו לעיל ובהם שינוי תב"ע, ישנם מקרי פטור רבים, אשר יקימו לכם פטור מתשלום היטל השבחה.

 

אינטרס המדינה, הפטור שלכם – בניית ממ"ד ותמ"א 38

ייתכן שרבים לא יודעים זאת, אך תוכנית תמ"א 38 היא בבסיסה תוכנית לחיזוק מבנים, ולא תוכנית שיפוץ כללי. לצד האינטרס של המדינה בפרויקטים אלו הוא בניית ממ"דים, אשר ייעודו לרווחת התושבים, בין אם בדרום ובין אם בארץ כולה.

ייתכן שרבים מכם הבינו לאן מאמר זה הולך, והוא לכיוון של פטור מתשלום היטל השבחה במקרים בהם נבנה ממ"ד חדש בבית. משכך, במידה ונשלחה אליכם הודעת היטל השבחה בעקבות בניית ממ"ד – עומדת לכם זכות ערר.

 

הפחתת היטל השבחה – איך מקבלים פטור בבניית ממ"ד?

אם כן, לאחר שפרסנו את כל הנקודות לעיל, אתה נותר רק לעמוד על הליך הפטור. כפי שתראו בהמשך, מדובר על הליך שיעול להיות מורכב, ולכן ההמלצה העיקרית לעניין זה היא היוועצות בשמאי מקרקעין, בעל ניסיון מקיף באזור מגוריכם, שכן הוא יכול להקל על החיים, ועל הליך קבלת הפטור, בצורה משמעותית מאוד.

 

הליך קבלת הפטור – לפעמים אוטומטי, ולפעמים לא

ככלל, ישנם מקרים בהם הליך הפטור יינתן באופן אוטומטי. מנגד, במקרים בהם לא כך הדבר, וקיבלתם את הודעת התשלום מטעם העירייה, עליכם לפנות לוועדה המקומית ולהגיש לה את הבקשה הרלוונטית.

 

הסיבה העיקרית לקרוא לשמאי

לאור העובדה שעליכם לוודא כי קיימת אפשרות לקבלת פטור מהיטל השבחה, אנו ממליצים לפנות לשמאי מקרקעין אשר יבחן בעבורכם את האפשריות לקבלת הפטור ככל והן קיימות.
הניסיון המקצועי של שמאי מקרקעין בירושלים מטעמכם במקרה כזה יכול לחסוך לכם לא מעט כסף.
שימו לב, לערור על היטל השבחה עומד לרשותכם פרק זמן של 45 ימים מיום קבלת דרישת התשלום ועד לסיום פרק הזמן לגשת הבקשה לערר.

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

המדריך המלא לוויסות תאורה בבית

תאורה ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב האווירה והפונקציונליות של הבתים שלנו. היא משפיעה לא רק על האופן שבו אנו רואים את החלל שלנו, אלא גם על מצב הרוח, הבריאות והרווחה הכללית שלנו. עם ההתקדמות בטכנולוגיה ובעיצוב, האפשרויות לתאורת בית התרחבו והציעו לנו שליטה חסרת תקדים בסביבות המחיה שלנו. עם זאת, עם שפע הבחירות הזה מגיעה הצורך בוויסות ובהתאמה אישית של התאורה כדי להתאים לצרכים ולהעדפות האישיות שלנו. מדריך זה נועד להאיר את הדרך להשגת בית מואר באופן מיטבי, שבו כל חדר לא רק משרת את מטרתו אלא עושה זאת בצורה שמשפרת את הנוחות, היעילות והאסתטיקה.

למאמר המלא >>