אבזור הרכב – מה חשוב ומה לא חובה?

הם נועדו להציל חיים, ולשמור עלינו בטוחים יותר בכל יציאה לכביש. אבל רשימת אבזור הבטיחות ברכב שלכם מגיעה עם עוד יתרון גדול שלא חשבתם עליו

יוני אביב

עד תחילת המילניום השלישי, הדרך הנפוצה ביותר למכור רכב משומש היתה דרך מודעה בלוחות המכירה של העיתונים היומיים, או בעזרת הצמדה של הודעה מודפסת לאחד מחלונות הרכב. נזכרתי בזה השבוע, כשעברתי על רשימת האבזור של מכונית משפחתית שאני שוקל לרכוש. אחרי מערכת הבטיחות החמישית ברשימת האבזור שקראתי, חשבתי לעצמי שאם לא היינו מתקדמים לעידן האינטרנט, הודעות המכירה הישנות ההן היו צריכות להתפרש על הרבה יותר נייר מודפס. כן, גם רכבים משומשים בני 7-8 או יותר מציעים היום רשימה לא קטנה של אביזרי בטיחות, בקרות נהיגה או מערכות סיוע בנהיגה. מה שהיה זמין בתחילה רק לסגמנט רכבי המנהלים או רכבי היוקרה, זולג בשנים האחרונות לכל קטגוריות הרכב הקיימות, מרכבי סופר מיני, דרך רכבי פנאי ועד למשפחתיות הסטנדרטיות ביותר.
העניין הוא שמעבר לעובדה שעכשיו לוח המכוונים והשעונים שלנו כולל הרבה יותר מתגים, גלגל ההגה משובץ בלחצנים ובמרכז הקונסולה המרכזית אפשר למצוא לפעמים מסך מגע גדול – לכל אביזרי הבטיחות האלה יש כמה יתרונות שלא כולם מודעים אליהן. כלומר, מעבר ליתרון המובן מאליו של מערכות מצילות חיים ושל אביזרים שיכולים לעשות את ההבדל בין תאונה לכמעט תאונה, עצם קיומן של מערכות הבטיחות האלה משפיע לחיוב אפילו על ההוצאות השוטפות שלנו על הרכב. בעיקר הדברים אמורים לגבי מחירו של הביטוח המקיף לרכב.

 

מה הקשר בין אבזור בטיחות למחיר הביטוח?

בסופו של דבר, לחברות הביטוח וללקוחות שלהן יש אינטרס משותף: להיפגש רק פעם אחת בשנה, לצורך חידוש הביטוח לרכב. הנהגים בוודאי לא רוצים למצוא עצמם במצב של תביעה מול חברת הביטוח בגין תאונה או נזק אחר, וגם חברות הביטוח מעדיפות כמובן שלקוחותיהן יעבירו עשרות שנים רצופות מבלי להיקלע לתאונה אוכל אירוע בטיחותי כלשהו. בדיוק בגלל זה חברות הביטוח מעניקות הטבות והנחות במחיר הביטוח המקיף לרכב לפי אורכה של רשימת מערכות הבטיחות ברכבים שלנו, רמת הנחיצות שלהן ואיכותן. במילים אחרות, כל מערכת בטיחות ובקרת נהיגה נוספת שתציינו במעמד רכישת הפוליסה, יכולה להוזיל את מחירה הסופי. רק לשם הדוגמא, בואו נמנה חמש מערכות ואביזרים כאלה:

 

כריות אוויר:
אחד הפיצ'רים הבטיחותיים הכי וותיקים בעולם הרכב. נועד להיכנס לפעולה בכל מקרה של תאונת דרכים, כדי לרכך את עוצמת הפגיעה עבור יושבי הרכב. בשנים האחרונות אפשר למצוא כמעט כסטנדררט רכבים עם 6 כריות אוויר, כריות לנוסעים מאחור, כריות וילון וכד'.

מערכת בלימה אוטונומית:
כבר לפני יותר מעשור דגמים מסוימים היו מצוידים במערכת שתפקידה היה להתריע בפני הנהג בכל מקרה שבו נדרשת בלימת חירום. לרוב זה התבצע בעזרת חיווי של נורת חירום שנדלקה + צפצוף התרעה. הפיתוח של המערכת הזאת היא מערכת שלא רק מזהה את הצורך בבלימת חירום, אלא גם מבצעת עצמאית בלימה של הרכב גם אם הנהג לא מגיב.

בקרת סטייה מנתיב:
עוד מערכת שהפכה נפוצה יותר ויותר בדגמים מכל הסוגים בשנים האחרונות. נועדה כדי "להעיר" נהגים שרכבם סוטה מהנתיב מסיבה כלשהי. מערכת זאת יכולה לעשות הבדל אמיתי כאשר מדובר בנהיגה במהירות גבוהות, בכבישים מפותלים, בכביש דו סיטרי וכד'.

מערכת לזיהוי כל רכב בשטח מת:
גם לדגמים המתקדמים ביותר על הכביש יש שטחים מתים. כלומר, אזורים מסביב לרכב שהנהג פשוט לא מצליח לראות. באמצעות מצלמות וחיישנים, המערכת מזהה כלי רכב הנמצאים באותם שטחים מתים, ומתריעה על כך בפני הנהג.

 

מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב:
נועדה להוריד למינימום את מקרי הזוועה בהם ילד/תינוק מושאר בטעות ברכב. המערכת – שמופעלת אוטומטית – נועדה כדי לספק לנהג התרעה קולית וחזותית, ובכוחה לעלות תוך דקות ספורות מאוד על כל אירוע כזה.

בנוסף, רכבים רבים מאוד על הכביש שלנו כוללים היום עוד המון אביזרי ומערכות בטיחות נוספות. בהקשר זה נזכיר את המערכת לבלימת חירום בפני הולכי רגל ורוכבי אופניים, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת התראה במקרה של עייפות, וכמובן בקרות נהיגה וותיקות יותר כמו בקרת יציבות, מערכת למניעת נעילת גלגלים ועוד.

לסיכום, חשוב להבהיר שעם התפתחות הטכנולוגיה בעולם הרכב, רכבים רבים מציעים היום אבזור עשיר ומפורט מאוד, שבחלקו רלוונטי לסוגיות בטיחות, ומקצתו לנוחות הנהיגה או הנסיעה בלבד. בנוסף, נהגים רבים בוחרים לרכוש באופן פרטי אביזרי בטיחות עבור רכבים שלא מצוידים בהם מראש. בכל רכישה של רכב חדש או משומש כדאי לעיין בצורה קפדנית על רשימת אבזור הבטיחות, להכיר את המערכות השונות ואופן פעולתן, ולפיכך להחליט אם ברצוננו להוסיף עוד באופן פרטי וספציפי. כאמור, תמיד מומלץ ליידע את חברת הביטוח שלכם בנוגע לאבזור הבטיחות המותקן ברכב, היות ויש לדבר השפעה על מחירה של פוליסת הביטוח המקיף. סעו בזהירות.

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

רכב
בלוג
פחחות לרכב יונדאי ירושלים – איך מתבצע טיפול פחחות ברכב

טיפול פחחות רכב, נחשב לאחד הטיפולים השכיחים ביותר בעולם טיפולי הרכב. מאחר והמגע הראשון של הרכב שלנו במקרה של תאונה או פגיעה הוא בפח, הרי שאין זה מפתיע שמדובר בטיפול נפוץ וחיוני לתפקוד הרכב וליכולת שלנו להשתמש בו בצורה סדירה.

למאמר המלא >>
המדריך המלא לוויסות תאורה בבית

תאורה ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב האווירה והפונקציונליות של הבתים שלנו. היא משפיעה לא רק על האופן שבו אנו רואים את החלל שלנו, אלא גם על מצב הרוח, הבריאות והרווחה הכללית שלנו. עם ההתקדמות בטכנולוגיה ובעיצוב, האפשרויות לתאורת בית התרחבו והציעו לנו שליטה חסרת תקדים בסביבות המחיה שלנו. עם זאת, עם שפע הבחירות הזה מגיעה הצורך בוויסות ובהתאמה אישית של התאורה כדי להתאים לצרכים ולהעדפות האישיות שלנו. מדריך זה נועד להאיר את הדרך להשגת בית מואר באופן מיטבי, שבו כל חדר לא רק משרת את מטרתו אלא עושה זאת בצורה שמשפרת את הנוחות, היעילות והאסתטיקה.

למאמר המלא >>