תקשורת בניהול

מניעים לשימוש בתקשורת בין-אישית:

קיימים 6 מניעים:

.1 שייכות, קרבה- המניע הבולט ביותר. רצון לשייכות וקרבה. למשל: שיחה עם חבר, יציאה משותפת. .2 שליטה- הצורך לשלוט ולהיות נשלט. למשל: מפקדים בצבא שנותנים פקודות או מנהלים הנותנים הוראות מביעים את הרצון לשלוט. לעומת זאת, פניית עובד למנהל בבקשת העלאה בשכר, הרצון

שהמנהל "ידאג" לו, מביעה את הרצון להיות נשלט.

.3 חיבה- הרצון להיות נאהבים ולהעניק אהבה.

.4 הנאה- סיפוק צרכים של בידור והנאה.

 

 

.5 הימנעות/ בריחה- רצון לברוח מעצמם. למשל: אנשים אחרי יום עבודה קשה מתקשרים למישהו

הקרוב אליהם על מנת לשכוח מהיום שעבר.

.6 התרגעות- הצורך במנוחה ורוגע.

בחירת ערוץ תקשורת בתקשורת בין-אישית:

בחירת ערוץ שישרת את המניע לשימוש. 2 תיאוריות עיקריות:

.1 תיאוריית הנוכחות החברתית- מנסה לעזור ב- 3 אלמנטים:

א. לזהות מהו ערוץ התקשורת העדיף לשימוש.

ב. להבין מדוע אנשים בוחרים את הערוץ שבחרו.

ג. למה תהליך בחירת התקשורת יכול להשתבש.

התיאוריה הזו גורסת שככל שנרגיש שיש נוכחות חברתית בצד השולח ככה תהליך התקשורת יהיה יותר אינטימי ומדויק. אין תחושה כי הצד השולח הוא מכני. ערוץ התקשורת בעל הנוכחות הגבוהה

ביותר הוא "פנים מול פנים" אל מול הערוץ בעל הנוכחות החברתית הנמוכה ביותר- פקס. מידת הנוכחות החברתית בערוץ נמדדת עפ"י רמת הסנכרון של הערוץ: זמן תגובה, זיהוי, הרגשה של

שיחה. צ'אט )תגובה מהירה( מול מייל )תגובה איטית.( .2 תיאוריית העושר התקשורתי-גורסת שככל שערוץ תקשורת שאני בוחר יהיה מגוון יותר מבחינת אופני

העברת המסר, ככה הערוץ "עשיר" יותר. הערוץ העשיר ביותר הוא "פנים מול פנים."

דרך להעשרת ערוץ תקשורת: באינטרנט- אייקונים, סמיילים, קודים (LOL) וכו.'

ככל שהערוץ עשיר יותר ככה הוא יעיל יותר בהעברת המסר.

¨ יכול להיות ערוץ תקשורת בעל נוכחות חברתית גבוהה הנחשב לערוץ "רזה" מבחינת עושר תקשורתי –

למשל: צ'אטים. זמן תגובה מהיר )סנכרון גבוה( אך המסר מועבר רק בכתב- אין טון דיבור, אין קצב דיבור,

שפת גוף וכו.'

סוגי ערוצי תקשורת:

קיימים 2 סוגי ערוצי תקשורת:

.1  ישירים– פנים מול פנים.

.2 מתווכים– כל ערוץ תקשורת בעל תיווך טכנולוגי, כל דבר שאינו פנים מול פנים.

אפקטיביות והלימה חברתית:

ההצלחה בבחירת ערוץ התקשורת תלויה ב- 2 גורמים:

.1 אפקטיביות– מידת יעילות הערוץ בסיפוק המניע למענו הועבר המסר. האם הצד השני קיבל את

המסר אותו התכוונתי להעביר. .2 הלימה חברתית– האם הערוץ מקובל נורמטיבית בחברה שאני מצוי בה. האם הוא מקובל לשימוש

בחברה.

 

 

מהו ערוץ התקשורת המועדף1998)? Rubin & DiCioccio (Westmyer, בוצע מחקר ע"י 3 החוקרים במטרה לבדוק אילו ערוצי תקשורת עדיפים על בני אדם. הנחת היסוד הייתה שהערוץ המועדף יהיה פנים מול פנים. הנחת היסוד סויגה ע"י ציון כי התקופה היא שונה וקיימת טכנולוגיה

המשפיעה על בחירת ערוצי התקשורת )וידאו צ'אטים לעומת פנים מול פנים.( תוצאות המחקר הצביעו על כך ש- 6 המניעים עדיין תקפים ועדיין ערוץ התקשורת המועדף הוא פנים מול

פנים. יכולים להיות מצבים בהם מניע לשימוש בתקשורת בין אישית, אינו אחד מה- 6 שצוינו. מנהלים צריכים לדעת את חשיבות הערוץ התקשורתי של פנים מול פנים ולהשתמש בטכניקות כמו: "דלת

פתוחה," שיחות אישיות, ימי כיף וגיבוש ועוד.

נמצא כי סדר העדיפויות בערוצי התקשורת הוא:

.1  פנים מול פנים.

.2 טלפון.

.3  ווידאו צ'אטים )בעייתי בגלל הDelay- המצוי בו.(

הפקס נמצא במקום האחרון והמייל גם לא דורג במקומות הראשונים, לא אחרון אבל לא בראשונים.

 

ייחוס תכונות וסיבתיות לזולת:

איזה תכונות מייחס כל צד למסרים המועברים.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה