שיווק בינלאומי – מיזוגים ורכישות

בעלות מלאה על הפעילות הבינלאומית: ההיבט של מיזוגים ורכישות – M&A

 

–   היקף התופעה: ב- 1999 שוק ה M&A העולמי עמד על 2.2 טריליון דולר; ב- ,2006 3.4

טריליון דולר.

 

דוגמאות לרכישות: פולקסווגן-סקודה, לוסנט-כרומטיס, -AOLמיראבליס וגם ,Bellsouth אינטל-

,DSPC אמדוקס-סולקט, ,HP‐Mercuryסנדיסק-אם סיסטמס, טבע-איווקס.

 

דוגמאות למיזוגים: DaimlerChrysler )דיימלר בנץ וקרייזלר,( TimeWarner )טיים וורנר

תקשורת,( ExxonMobil )אקסון ומוביל(

 

–   סוגי רכישות:

 

 

אחת על ידי חברה אחרת, עם או

(1 רכישת אחוזים קטנים יחסית ממניותיה של חברה

בלי שותפות בניהול.

 

 

רכישה חברה אחת רוכשת באופן חלקי או מלא חברה אחרת.

 

מיזוג שני גופים מתחברים לגוף שלישי ומוותרים על הזהות הקודמת שלהם. !! יש הבדל בין מיזוג לבין venture joint )מיזמים משותפים🙁 בג'וינט החברות לא חדלות להתקיים אלא יוצרות מיזם

משותף.

 

אנחנו נתמקד ברכישות. הרבה מהמיזוגים הם בעצם רכישה )קוראים לזה מיזוגים סתם כי זה נשמע

יותר טוב(

 

 

 

(2 רכישה משמעותית של מניות חברה אחת על ידי חברה אחרת )לוריאל שרכשה 65%

מהון המניות של אינטרביוטי, פפסיקו שרכשה 50% מעלית.(

 

 

 

 

 

(3 רכישה מלאה: מי עדן באירופה, דוגמאות מעולם ההיי-טק, טבע.

 

דוגמא של מי עדן – ניסו להתבלט בשוק הארופאי מבחינת מים בכדים, להיות שחקן שלישי לפחות בשוק זה. לצורך כך רכשו שליטה בחברות אירופאיות במדינות שונות. בכל מקום בו היתה לה שליטה מלאה החליפה את שם המותג ל-עדן. קיימת בעייתיות מבחינת הוצאות כלכליות גבוהות מאד וסיכון שבסופו של דבר לא ירצו כלל לקנות אותם או יתאגדו כנגדם. בעיה נוספת היא שם המותג החדש וכן סיכון כי אירופאים לא ירצו לרכוש מים מישראל. מאידך חשוב היה לאחד כולם תחת אותו השם כדי ליצור הילה ובאז של שליטה של המותג עדן. היה עליהם לחנך את השוק לשתות מים מנרליים מכדים ולהשקיע בכך עוד משאבים. כתוספת לבעייתיות זו היא עניין ריבוי התרבויות- כניסה למספר מדינות ותרבויות שונות בבת אחת מצריכה התמודדות במקביל. בסופו של דבר התדמית החיובית סייעה

להם להגדיל את ערכה הכספי בעייני החברות האחרות וכיום בהחלט ניתן לומר כי החזון הושג.

 

 

מיזוג של חברות רכב. טאטא ההודית רכשה את דייאהו

דוגמא של "טאטא ודייאהו" Daewoo tata

הקוריאנית.

 

 

בעיות: – פער תרבותי )שפה ותקשורת, שיטות עבודה ונורמות ארגוניות שונות כמו שנה פיננסית

שונה, דת(

–    תגובת העובדים )מוכנות לקבל בעלות ומנהלים חדשים כמו גם חוסר ודאות בנוגע לעתידם

בחברה.(

–    אין תרומה "מיצובית" בנוגע לתפיסת לקוחות לרכישה.

–    לא ברורה האוריינטציה והאסטרטגיה המובילה.

–    חברה הודית מעולם לא רכשה חבררה אחרת

–    אין להודים מוניטין בקוריאה

–    בקוראיה ועד עובדים מיליטנטי וחזק

 

דרכי התמודדות: -בקוריאה נקראה החברה "טאטא-דייאהו" וביתר העולם "טאטא." תוצאה של אסטרטגיה גלובלית. זאת בכדי לגעת בלקוחות המקומיים שמכירים את השם טאטא

ומאידך לשמר את שם הגג של החברה בחו"ל.

–    יצירת קשר חיובי עם עובדים )הגדרה כחברה קוראנית ובתחילה לא לעשות שינויים כמעט

כלל תוך השארת המנכ"ל הקוראני וצירוף של הודי נוסף. הגיעו להסכמה שלא יהיו פיטורים.( –    מבחינת שיטות עבודה המערכות הפיננסית והמידע יתישרו עם ההודים וביתר המערכות

הפכו להיות קוראנים. –    מבחינה תרבותית ההודים למדו את השפה הקוראנית ומבחינה דתית היתה להם דווקא

שפה משותפת של תרבות הבודהה והגיעו לסיורים דתיים במדינה האחרת.

לסיכום: לא כפו את גישת חברת האם והתנהגו ברגישות כלפי החברה הקוראנית.

 

 

 

 

–   מיזוגים ורכישות – יתרונות

 

–    ניצול טוב יותר של משאבים

 

–    ניצול מושכל יותר של טכנולוגיות/יכולות מו"פ

 

–    מיקסום היכולת השיווקית

 

–    סיכויי זכייה במכרזים כחברה ממוזגת גדלים

 

–    מיצוב משופר וחיזוק מעמדה של החברה המשותפת

 

 

 

 

 

–    חיסכון בהוצאות

 

–    התרחבות גיאוגרפית מהירה יותר ו"נוחה" יותר

 

–    הקטנת התחרות

 

–    יצירת ערך כלכלי/השפעה על שוק ההון

 

–     M&A כמניע של חדשנות?

 

–    היבטים של כלכלה /מימון – מחיר מניה

 

–    היבטים של ניהול האסטרטגי – סינרגיה

 

–    היבטים של התנהגות הארגונית – מיזעור קונפליקטים ונטישה

 

 

 

–   מיזוגים ורכישות – בעיות

 

–    אי גיוס/שיתוף העובדים בתוכנית המיזוג/רכישה יגרום לחרדות, חוסר מוטיבציה ורצון

להכשיל התהליך.

 

–    מנהלים/אנשי מפתח אחרים עוזבים בעקבות התהליך.

 

–    תהליך מורכב של התייעלות, ביטול פונקציות כפולות ופיטורי עובדים.

 

–    פערי תרבות ארגונית.

 

–    פערים תרבותיים.

 

 

 

–  מיזוגים ורכישות – תפיסת מנהלים בחברה הנרכשת

 

–    % מהמנהלים הבכירים יעזבו בשנה הראשונה שלאחר    הרכישה )יחסית ל- 8% בחברות

שלא נרכשו.( 70% יעזבו תוך חמש שנים – נתונים אלו יגדלו ברכישה בינ"ל…

 

–    עזיבת מנהלים פוגעת בביצועי החברה.

 

–    קשיים שחווים מנהלים בחברה הנרכשת במהלך ובעקבות הרכישה:

 

o   הבדלי תרבות: הבדלים בין מדינות, בין תרבויות ארגוניות, ובין גישות הניהול )ציטוטים מ-

.(Krug and Nigh (2001)

o   הבדלים במערכות הפונקציונאליות השונות: ניהול משאבי

o   אנוש, מערכות הכספים, הייצור, השיווק.

o   סוגית המנהלים שאחראים על ניהול המשא ומתן על הרכישה.

o   תפיסת המנהלים את תוצאות הרכישה.

 

–   מיזוגים רכישות וחדשנות

 

  • מקובל לחשוב שפעילות M&A הנה כלי להגדלת חדשנות

 

של חברות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • מחקרים מראים שהדבר תלוי בהקשר:

 

– חברות משקיעות אנרגיה רבה מדי בתהליך המיזוג/רכישה

 

במקום להשקיע בכיוון של חדשנות.

 

– לעיתים אנשי מו"פ מובילים בחברה עוזבים לאחר המיזוג/רכישה.

 

– עלות רכישה תבוא על חשבון עלויות מו"פ.

 

  • עם זאת: כאשר יש דמיון בידע הטכנולוגי של החברות וכאשר

 

לחברה הרוכשת יש בסיס ידע טכנולוגי רחב, יש סיכוי

 

שהמיזוג/רכישה יתרום לחדשנות.

 

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה