שיווק בינלאומי – הסביבה הבינלאומית

הסביבה הבינלאומית

 

ניתוח הסביבה הבינלאומית

 

n   הסביבה הכלכלית

 

n   הסביבה הפוליטית

 

n   הסביבה החוקית

 

n   הסביבה התרבותית

 

 

 

ניתוח הסביבה הכלכלית:

 

מה מעניין חברות רב-לאומיות בעיקר?

 

n  מכסים, מיסים, מכסות יבוא, אזורי סחר חופשי. לדוגמא, מכסות יבוא המאפשרות לחברות

להכניס רק כמויות מסוימות ממוצריהן – תעשיית המתכת בארה"ב, אלכוהול ברוסיה.

 

n  מגבלות לא מכסיות :(N.T.B) רגולציות, מבחני איכות, מגבלה על גודל החנות.

 

n מאפיינים מאקרו כלכליים: צמיחה, רמת אינפלציה, החוב החיצוני, חוזק המטבע המקומי, שע"ח ויציבותו, התלות בסקטור הממשלתי, איזה שווקים גלובליים עיקריים משפיעים על המדינה ועוד. נתונים על חופש כלכלי בקרב מדינות )עד כמה מדינה נותנת לחברות זרות להקים בה סניפים, יזמות, הגבלים ממשלתיים, דמוקרטיה ועוד. הונג קונג, סניגפור לדוג

בראש הטבלה שמעניקה חופש כלכלי. הפיליפינים, ניגריה ועוד מדורגות במקומות

האחרונים.(

 

אינדיקטורים למידת ההתפתחות כלכלית של מדינה

 

n  תוצר לאומי גולמי לנפש .(GNP) שווי ערך הסחורות והשירותים של כל שיוצר ע"י חברות

לאומיות.

 

n  תוצר מקומי גולמי לנפשׁ .(GDP) שווי ערך הסחורות והשירותים של כל שיוצר בתחומי

המדינה הגאוגרפיים.

 

n  הכנסה לנפש. ככל שהכנסת התושבים גבוהה יכולים לצרוך יותר.

 

n  כוח קנייה. טומן בחובו את חוזק המטבע המקומי.

 

מדד ה"ביג-מאק" מהווה דוגמא להבדלי שע"ח בין מדינות. בסיס אחיד להשוואה ובכל זאת בכל

מקום מחירו שונה כיוון ששותפים לייצורו גורמים רבים בחברה המקומית )פועל, ח"ג, חוות בשר ועוד.( מחיר הארוחה תעיד על רמת המחירים במדינה. מלמד אותנו על ערך המטבע המקומי מעבר

לנתוני השע"ח הרישמיים.

 

n  איכות חיים. רווחה, אושר או שביעות רצון. קנדה, נורווגיה, ארה"ב- במקומות הראשונים.

מחקרים מראים קשר שלילי בין צפיה בטלויזה לבין איכות חיים.

 

– קיימת הבחנה בין מדינות מתפתחות למדינות מפותחות. כאשר במתפתחות הזדמנויות כלכליות

רבות לצמיחה. רוב המדינות הצפויות לצמוח במידה הניכרת ביותר נמצאות באפריקה. מדינות כמו

איסלנד והמדינות הבלטיות צפויות לצמיחה שלילית.

 

 

 

 

 

– קיימת הבחנה בין כלכלת קיום )מדינות נידחות באפריקה שכלכלתם מתרכזת בייבוא מוצרי יסוד,(

כלכלת יצוא חו"ג )מדינה הנשענת על ענף מרכזי אחד, קקאו בגאנה,(

 

כלכלה תעשייתית מתפתחת 10-20) אחוז מהפעילות תעשייתי ולא חקלאי לדוג,( אינדיקציה טובה

למקום שיהיה טוב לפעול בו- שירותי בנקאות, סלולר וכו.

 

וכלכלה תעשייתית + תעשיית שירותים )הרמה הגבוהה ביותר(

 

Outsourcing -ה סוגית

 

n  רוב ה Outsourcing  בעולם נמצא בהודו. בשל העדר מצע להתפתחות חלה הגירה של הון

אנושי איכותי מהמדינה. לאחר מכן חלה התפתחות טכנולוגית ועדיין במחירים זולים. כך

החלו לספק שירותים שונים )טכנאים, מתכנתים ועוד( למדינות אחרות.

 

n   way Jet‐Blue the -.Homesourcing תגובת קונטרה לאאוטסורסינג. עיקרה עבודה מהבית.

מספר שעות מדי יום וגם מוזיל עלויות.

 

 

 

ניתוח הסביבה הפוליטית

 

n  היכרות עם מערכת פוליטית מקומית. לדוגמא עם ועד השכונה והאנשים החיים באותו מקום

בו רוצים להקים סניף.

 

n  היכרות עם גופים ציבוריים ולא ציבוריים/פורמאלים ולא פורמאלים. ארגון כמו הסתדרות

העובדים )לא בהכרח פוליטי.(

 

n  היכרות עם האידיאולוגיה הפוליטית )פוליטית-כלכלית, מי עדן בסקוטלנד.( היכרות עם שר

אוצר ותפיסתו חשובה כאן. הרבה ארגונים בסקוטלנד מפריעים למי עדן כיוון שהיא חברה

ישראלית.

 

n  הכרת הסיכונים הפוליטיים ומגמותיהן. אי ודאות לגבי המשטר ויציבותו, מעורבות ממשלה

בהחלת הארגון. נתונים על רמת הסיכון הפוליטי במדינות: מדינות הכי יציבות פוליטית הן

שוויץ, ארה"ב. במקומות האחרונים- אפגניסטן, קובה.

 

n  שחיתות/שוחד. מדינות צריכות להתמודד במכרזים ממשלתיים ולשם כך, נוכח המציאות

המקומית, צריכות לשלם שוחד כיוון שאלו כללי המשחק במקום. יש להכיר את המציאות הזו,

גם אם בחורים לאחר מכן שלא לנהוג כך משיקולים עקרוניים

 

 

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה