שיווק בינלאומי – הסביבה הבינלאומית

ניתוח הסביבה החוקית

 

n  נדרשת היכרות עם מערכת החוק בארץ האם, ארץ היעד )למשל חשוב לדעת את גמישות

פיטורי או קבלה לעבודה של עובדים במדינות השונות,( והיכרות עם החוק הבינלאומי.

)במקרים רבים יישוב סכסוכים בין פירמות במדינות שונות מצריכים חוקים בינלאומיים.(

 

n  חוקים מקומיים של מיסוי, מחירים )בצרפת למשל אסור לעשות הנחה על ספרים,( ופרסום

)מגבלות על פרסום סיגריות באופנים שונים במדינות שונות,( קניין רוחני/פטנטים, משמעות

של חוזים.

 

n  דיני עבודה: חוקי העסקת ופיטורי עובדים, ראיונות עבודה )במדינות שונות דפוסי ראיון

שונים, למשל בבולגריה עפ"י חוק אסור לשאול על מקומות עבודה קודמים, בהולנד רשאים

לשאול על הרגלי שתיה ועישון, במרוקו מותר לשאול על כוונות נישואים או תכנוני ילדים,(

הטרדה מינית.

 

ניתוח הסביבה התרבותית

 

דווקא הכללים שאינם כתובים יכולים להכריע בהצלחת פעילות כלכלית בינלאומית. "בסין חוזה הוא הפסקה במו"מ-" בניגוד לעולם המערבי בסין האלמנט הכי חשוב הוא רמת

האמון בשותף.

 

n  הגדרה של תרבות 1984 Hofstede, : התכנות הקולקטיבי של החשיבה אשר מבדיל בין בני

קבוצות בני אנוש אחת לזולתה. במובן זה כוללת התרבות מערכות של ערכים אשר הנן אבני

היסוד של התרבות.

 

n  רכיבים מרכזיים של התרבות: שפה ותקשורת, דת, ערכים ועמדות, מנהגים וגינונים.

 

n  הבדלים תרבותיים: סטריאוטיפים )צרפתים, גוגל-טרנד.(

 

 

שפה ותקשורת

 

n  חשיבות להבנת השפה המקומית. מעיד על כבוד ומחויבות כלפי אותה מדינה, מעיד על

מערכת יחסים בריאה יותר.

 

n   חשיבות להבנת הסלנג המקומי.

 

n  הצורך במפגש פנים אל פנים. אינטרקציה נדרשת בייחוד במדינות מסוימת לצורך הבנת

שפת גוף והבנת התרבות.

 

n   חשיבות להבנת משמעות השפה המקומית.

 

n  שפה לא מילולית/ההקשר של השיחה.   Cultures Context Low vs. ,High יש מקומות בהם

ההקשר )על ידי מי נאמרו הדברים, מתי, מה הרקע של האדם, תפקידו ועוד( חשוב יותר

מאשר המילים בפועל ויש מקומות שלהפך.

דת

 

n  לדת השפעה רבה על סגנון החיים, על עמדות וערכים, ועל התנהגות של לקוחות. )לוח שנה-

ימי מנוחה, חגים ומועדים. מובילי דיעה במדינה. איסורים נהוגים- איסור לדבר על מוות

בסעודיה.(

 

n  יש חשיבות רבה להבין את הדת, ואת המנהגים הדתיים כמו גם את ההשלכות של אלו על

התנהגות הלקוחות.  )מכה קולה- בגלל האנטי-אמריקאיות הרווחת בעולם המוסלמי ומתוך

רצון להכנס לשוק הרחב הזה שינו את שמה של הקולה הרגילה, תוך שמירה על ערכים

אידאולוגים מוסלמים }תרומה לקהילה מקומית{ כדי למנף צרכים שיווקיים(

 

 

 

ערכים ועמדות

 

n  ערכים הנם אוסף התפיסות הבסיסיות של קבוצת אנשים המגדיר את מה שנכון/טוב לחשוב

ולעשות. הם משפיעים על עמדות בנושאים המרכזיים לפעילות החברה הרב-לאומית: סגנון

ניהול, סגנון עבודה, מאפייני לקוחות, התנהלות מתחרים ועוד.

 

n  נדון במספר היבטים: עמדות כלפי העבודה, תפיסת מושג הזמן, עמדות כלפי סמכות,

תפיסת היחיד מול הקבוצה.

 

n   עמדות כלפי העבודה

משתנה תרבותי חשוב המשפיע על איכותו של שוק העבודה המקומי. מה מטרות העבודה המרכזיות

בעיני העובד? מה מניע את העובד? האם העובדים רגילים בעבודה מאומצת?

מדוע האירופאים עובדים פחות מהאמריקאים? לארופאים תרבות הפנאי חשובה ומפותחת יותר. המיסים באירופה גבוהים יותר ולכן שכר לא מאד משתלם לעבוד שעות רבות. ועדי עובדים חזקים

באירופה. לאמריקאים ערכי עבודה קשה. ואיך עובדים הישראלים? עובדים הרבה מבחינת שעות, אך רמת התפוקה באירופה דווקא גבוהה

יותר, יתכן שבגלל חוסר היעילות שבעבודה מרובה מדי.

פרמטרים החשובים לעובד הישראלי- הזדמנות ללמוד, עניין וקשרים חברתיים. הכי פחות- גיוון,

בטחון בעבודה.

 

 

 

 

 

 

 

 

n   תפיסת מושג הזמן

היכולות של ספקים ועובדים לעמוד בלוחות זמנים, אופי המשא ומתן, שירות וזמן )יפנים מול

אירופאים.( יפנים מאוד דייקנים ונותני שירות לעומת דרום אמריקה שמתקשים בדיוק בזמנים.

 

n   עמדות כלפי סמכות

 

המנהל כמנחית החלטות )מרחק-סמכות גבוה( או כמשתף ומייעץ )מרחק-סמכות נמוך.(

 

n   תפיסת היחיד מול הקבוצה

 

מידת האינדיבידואליזם, מהי קבוצת הייחוס של הלקוח? מי מקבל החלטות בקבוצת הייחוס?

 

 

 

מנהגים וגינונים

 

n  איך מתנהל משא ומתן? מי מנהל אותו? קשר פיזי?  תנועות גוף?

 

n  מהי מערכת היחסים המקובלת בין מנהל ועובד? מתן מתנות )שעון יעליב עובד סיני כי בעל

קונוטציות שליליות בעבורו,( טיבם של ראיונות עבודה, דקויות הטרדה מינית.

 

n  מהי הקונוטציה של שם המוצר? של הפרסומת? )שוקולד פרה בהודו(…

 

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!