ניהול שיווק – תחרות

תחרות

ניתוח מתחרים- תחרות מהי? המרדף אחר אותם יעדים ע"י שתי פירמות או יותר.

 

תחרות במגזר השלישי השפעתו של המשבר הכלכלי על המשק ניכרת במגזר השלישי: .1 פילנתרופיה נפגעת בעת משברים ופוגעת במקורות המימון של הארגונים במגזר. .2 ממשלה קשה לתת מימון בזמנים כאלו. .3המגזר העסקי מוריד הילוך בהיקף מעורבותו ופעילותו בקרב ארגוני המגזר. .4הלך הרוח הכללי של הציבור משתנה בעת

 

.6שירותי רווחה מופרטים ולכן מוקמים יותר ארגונים המתחרים האחד בשני על

.5שחיקת הדולר.

משבר.

 

משאבים. .7 גבולות בין מגזר שלישי לעסקי מטשטש, מציעים שירותים דומים. לאור כל הנ"ל, יש חשיבות בשימוש

בכלים שיווקיים מהעולם העסקי גם במלכרים.

 

תחרות ברמת מוצר מוצר /שרות/ התנהגות חלופית. ההתנהגות והתועלות הקשורות לה, שקהל המטרה רגיל    אליהם או מעדיף לעשות על פי ההתנהגות שאנו מקדמים. דוגמא: מה מהווה תחרות לחיסון לאבעבועות רוח בטיפת חלב? – כל ההתנהגות האלטרנטיביות: .1לא לשנות התנהגות-לא להתחסן. .2לשנות התנהגות בדרך לא רצויה- לא לשלוח ילד לגן. .3לשנות התנהגות אך לקבל מענה במקום אחר- טיפול הומיאופטי. כיצד מתמודדים המשווקים? להפוך את האלטרנטיבה לפחות רצויה, פחות נגישה, יותר יקרה. התחרות היא גם בין ארגונים

המציעים ומקדמים אלטרנטיבות להתנהגות שאנו מקדמים- לדוגמא חברות לתחליפי חלב מתחרים בהנקה.

 

תחרות ארגונית במגזר השלישי: .1 התחרות היא על לקוחות. .2התחרות היא על כוח עבודה כגון מתנדבים. .3 תחרות על הכנסה. .4 תחרות על יוקרה, כוח פוליטי. .5תחרות על תשומת לב במדיה, דעת קהל. .6התחרות היא על משאבים- גיוס תרומות. תחרות ארגוני מגזר שלישי .VS מגזר עסקי זו תחרות גדלה וגוברת, שכן יותר

 

קופת

לדוגמא:

התחרות.

מציעים ללקוחות הצעה דומה-

ארגונים חברתיים נכנסים לתחומים עסקיים ולהפך.

 

חולים מציעה שירותי טיפול אלטרנטיביים המתחרים בעסקים דומים. על-פי Weisbord,1998 בסיס התחרות של ארגוני המגזר שלישי האחד בשני הוא: איכות השירות, יכולת לענות על צרכי לקוחות ומוניטין, בשונה מארגונים עסקיים שהמחיר מהווה הבסיס לתחרות. הוא מסכם שהבסיס לתחרות הוא על אידיאולוגיות שונות, מוצר/שרות

דומה.

 

שיתוף פעולה– לעיתים יש גם את הנ"ל בין ארגונים עסקיים למגזר שלישי, לדוגמא אוניברסיטה שמקבלת מימון

למחקר מעסק. וכמובן שיש שתפים בין הארגונים עצמם, לדוגמא אוניברסיטה משתפת פעולה עם בית חולים.

המלצות: .1קשר מועיל עם עיתונאים, עירוב פוליטיקאים, קבלת חסות מעסקים, קואליציות וכו.' יתרונות השת:

שיתוף תקציבים עם ארגונים לאותה מטרה, ההשפעה תהיה גדולה יותר וגישה לקהלים חדשים. כמו כן, בניית

קשרים עם אנשי מפתח, יכולה למשוך תשומת לב ולספק אמינות.

 

רמת תחרות- סוגי תחרות.1: תחרות מותגים. .2 תחרות ענפית. .3 תחרות צורה. .4 תחרות כללית.

 

 

קוטג' של

דוגמא:

כל הפירמות מציעים מוצר/שירותים דומים במחירים דומים-

.1   תחרות  מותגים-

 

שטראוס,טרה ותנובה. אותו מוצר

 

.2 תחרות ענפית– כל הפירמות מציעות אותו מוצר, או סוג מוצרים שמציעה הפירמה-.דוגמא: משק החלב- כל הפירמות מציעות מוצרים המספקים את אותו שירות; יצרניות המזון- כל הפירמות מתחרות על אותם כספי צרכנים. מוצר דומה או עוד מוצרים שיש. דוגמא ארגון "שכן טוב" מול "פתחון לב-" שתיהן עמותות נזקקים, אומנם שתיהן מספקות סלי מזון, אך עם זאת התחרות היא ענפית כיוון שבכל אחד מוצרים

שונים, לדוגמא שכן טוב נותן ייעוץ כלכלי שאין לפתחון לב.

 

.3  תחרות צורה– כל המזון, כל מי שעוסק באוכלוסיה מוחלשת )משהו רחב יותר לעומת ענפי- אוכלוסיית

הנכים לדוגמא.( לדוגמא: דגני בוקר מול קוטג.'

 

 

ארגון יד

.4  תחרות כללית– מעבר לקטגוריות, זה בגדים מול מזון. על"ם מתחרה בארגון למלחמה בסרטן;

שרה לעומת ארגון לתת.

 

 

**לעיתים נוצר מצב של שת"פ טקטי בתוך מעגל התחרות הפנימי. לדוגמא שת"פ בין בתי מלון באזור הדרום כדי

 

המתחרים של קוקה קולה בעשירון העליון

לדוגמא:

התחרות תלויה בקהל הלקוחות,

לעודד תיירות באזור.

 

בארץ: מים מירליים ומיצים טבעיים. ובמגזר החרדי: טמפו וסופר דרינק.

סוגי תחרות: .1 מונופול טהור. .2אוליגופול- טהור/מבודל. .3תחרות מונופוליסטית. .4תחרות טהורה.

 

.1  מונופול טהור– חברה אחת מספקת שירות/מוצר- למשל חברת חשמל שיש לה זיכיון או חברה שיש לה

פטנט.

 

.2   אוליגופול טהור– מעט מתחרים ללא בידול )חברות דלק וגז;( לעומת מבודל– מעט מתחרים ומעט בידול

)חברות סלולר, בנקים.(

 

.3  תחרות מונופוליסטית– מתחרים רבים, בידול רב. הבידול כה חזק שבפועל פלח השוק המעוניין עומד

בפני מונופול. למשל מסעדות יוקרה.

 

.4  תחרות טהורה– מתחרים רבים ללא בידול- לדוגמא שוק ההון.

 

גישות לגיבוש אסטרטגיה תחרותית ניתן להבחין ב3- גישות יסוד לגיבוש אסטרטגיה: .1 מנהיגות בעלות

כוללת. .2 בידול. .3מיקוד.

 

.1   מנהיגות  בעלות  כוללת– המטרה היא  לכבוש  נתח שוק גדול באמצעות  תמחור  נמוך המושג  ע"י

צמצום עלויות ייצור והפצה. ישנה בעייתיות אם יש פירמה המספקת את אותו מוצר/שירות שאותה

מתכונת.

 

.2  בידול– כיבוש נתח שוק גדול ע"י השגת ביצועים עדיפים בתחום שרוב השוק מייחס לו ערך.

 

.3  מיקוד–  כיבוש  פלחי  שוק  צרים  ע"י  התמקדות  והתמחות  בהכרת  הצרכים  של  הפלחים  הללו.

אסטרטגיה זו מתאימה יותר לארגוני מגזר שלישי.

 

מעמד המותג בשוק– הבנת נתחי שוק של השחקנים בענף: .1מעמד מוביל– בעל נתח שוק גדול )שופרסל.( .2

מאתגר– מתחרה צמוד למוביל )מגה.( .3 נגרר– מתחרה שאיננו מאיים על המוביל, ונאבק לשמירה על נתח השוק

שלו )קלאבמרקט.( .4 גומחאי– מותג שמיועד לנישות שהפירמות הגדולות אינן משרתות )ברכת רחל.(

 

הבעייתיות  הניתוח  התחרות  בשבעולם  השיווק  החברתי:  ארגונים  חברתיים  צריכים  לחזות  כיצד  יתנהגו

המתחרים הידידותיים או לא שלהם. יש צורך לנבא וזה מקשה על משווקים חברתיים. לדוגמא משווקים של

 

וכן מה התגובה של

איגוד הסחר,

תוכנית להפסקת עישון צריכים להעריך מהי התגובה של חברות הטבק,

 

מתחרים ידידותיים )ארגונים חברתיים הנלחמים לאותה מטרה( חשוב לציין שהמתחרים הידידותיים יכולים לסייע

למשווק החברתי אם הם משתפים פעולה, אך יכולים ליצור קשיים כגון השגת מימון.

ול,

 

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה