יסודות האסטרטגיה העסקית

חמשת השאלות של האסטרטגיה:

 

  • מה קורה בענף?
  • מה היכולות של הפירמה?
  • מה הפירמה "רוצה להיות כשתהיה גדולה"?
  • האםהאסטרטגיה משקפת את הייעוד, החזון והיעדים?
  • האם האסט' מיושמת?
  • דריסת רגל בשוק מהווה יתרון תחרותי – נאמנות לקוחות, אפשרות למכירת הפטנט,

    אפשרות שמירה על ייחודיות בשוק למשך תקופה )פטנט רשום,(

     

     

     

    מה הופך החלטה להחלטה אסטרטגית?

     

    –    החלטה אסטרטגית היא החלטה לטווח ארוך.

     

    –    החלטה אסטרטגית מתקבלת בסביבה מגיבה ולא בסביבה ניטראלית.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    היחס בין שיווק לאסטרטגיה

    ניקח לדוגמא את הגבינה הלבנה של סקי, בתחום השיווק, המתחרים יהיו המוצרים הדומים, בתחום האסטרטגי, המתחרים יהיו

    החברות המתחרות.

     

    שינוי במעמד מחלקת השיווק- חברות רבות מבטלות את מחלקת השיווק. הסיבה היא שכל מנהל בפירמה עוסק בין היתר בשיווק, ואם זה המצב אז אולי אין צורך במחלקה נפרדת

    שתעסוק רק בשיווק.

     

    נקודה נוספת בין 2 הגורמים היא באיסוף הנתונים. החלטות אסטרטגיות מתקבלות על סמך

    נתונים שנאספים ע"י מחלקת השיווק.

     

    מיתוג ומיצוב של מוצרים נעשה ע"י אנשי השיווק, לעומת זאת, מיתוג ומיצוב הפירמה נעשה

    ע"י מחלקת האסטרטגיה.

     

     

     

    מודל = ניסיון לייצג את המציאות

     

    All models are wrong, but some are useful

     

     

     

    אם מודל לא מתאים למציאות של החברה, אפשר לשנות אותו ולבצע בו התאמות למצב

    הספציפי.

     

     

     

     

    המקרה של קוקה קולה ופססי קולה

     

    שתי החברות טעו בניתוח צרכי הסביבה שלהם.

     

    קוקה קולה טעתה כשאר יצאה עם מוצר בטעם משופר, אנשים כעסו ואף מרדו כנגד השינוי- כשלו כישלון צורם. קוקה קולה מייצגת סוג של מסורת אמריקאית ופטריוטיות על כן הקהל לא אהב את השינוי. הקהל האמריקאי ידוע במסורתיות שלו. התגובה הגיעה כתוצאה מבעיה בתפיסת המותג ולא

    בטעם )למרות שטענו כי לא טעים יותר.(

     

    פפסי טעו כאשר הוציאו קולה בצבע שקוף. הקהל לא האמין שהמוצר החדש אכן בריא יותר, סברו כי

    החברה לא אמינה.

     

    שתי החברות לא הבינו את תפיסת הצרכנים.

     

    מאפייני סביבה

     

    על מנת ללמוד על הסביבה נרצה לבחון את: המתחרים, הלקוחות, הספקים, גודל השוק, מחוקק

    ועוד..

     

     

     

    סביבת הענףמאקרו

     

    דוגמאות לשינויים ברמת המאקרו העשויים להוביל לשינויים בסביבה העסקית ובהתנהלות החברה.

     

    גלובליזציה

     

    דוגמא של ,dell כיוון שעשו בדיקה גילו שוני מהמקובל במערב, לכן כשנכנסו לסין השתמשו בשיווק

    ישיר )חסכו בצינורות שיווק ובתמיכה טכנית( ולכן העלויות פחתו.

     

    גרבר לעומתם לא השכילו לשנות את האריזה כאשר נכנסו לשוק האפריקאי. הם היו מורגלים לאנשים

    שלא ידעו קרוא-וכתוב לכן על האריזה היו דוגמאות וציורים של המוצר.

     

    דמוגרפיה

     

    נדידה של אנשים מהעיר אל הפריפריה. בעולם יש תנועה מהעיר לפריפריה. פירמות היום צריכות

    לחשוב על מעבר לפריפריה בשביל להישאר קרובות לעובדים.

     

    חברה ותרבות

     

    דוגמאות לשינויים בתחום:

     

    –    שינויים בהרגלי הצריכה של מזון בעקבות העלייה הרוסית )בשר לבן, גבינות מסריחות וכו.('

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    –    שינויים במעמד האישה ב50 השנים האחרונות. יציאת הנשים לעבודה הביאה לכך

    שהתפתחה תעשייה שלמה של מוצרי מזון מוכן קפוא.

     

    חוק

     

    חוקים בנוגע לאיכות הסביבה )מחזור, הפרדת פחים,( שהביאו ליצירת מוצרים עם אריזות מתכלות

    וכו.'

     

    טכנולוגיה

     

    פיתוח הטאבלטים )איי פד וכו(' מביא לכך שספרים מיוצרים גם בפורמט דיגיטאלי ואולי יביא לירידה

    במכירת הספרים.

     

     

    כשיש שינויים בסביבות המאקרו, ההשפעה על הפירמה איננהמיידית. ההשפעה היא קודם כל על

    הענף ורק אז על הפירמה.

    מתחרים- השאלה מי הם המתחרים של פירמה איננה טריוויאלית. צריך לשאול מי הם הלקוחות ורק

    לאחר מכן לחשוב על המתחרים. למשל, המתחרים של קוקה קולה בקרב האוכלוסייה הדתית )סופר דרינק( הם לא אותם המתחרים בקרב האוכלוסייה הבינונית-גבוהה)פרי גת( או בקרב כלל

    האוכלוסייה ) פפסי.(

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

טיפוח וביוטי
מדריך מקצועי לבחירת המוצרים המתאימים ביותר לעור שלך

לפני בחירת מוצרי טיפוח, חשוב לזהות את סוג העור. עור יבש מתאפיין בתחושת מתיחות ולעיתים בקילוף, בעוד שעור שומני נוטה להבריק ולהיות פגיע יותר לפצעונים. עור רגיל מתאפיין באיזון בין השניים, ואילו עור רגיש עשוי להגיב בקלות למוצרים שונים. הבנה זו מאפשרת התאמת מוצרים שיספקו את הצרכים הייחודיים של העור.

למאמר המלא >>
התקנת טלוויזיה
מדריך מקצועי: כיצד להתקין טלוויזיה חכמה בבית

לפני שמתחילים בתהליך ההתקנה של טלוויזיה חכמה, יש להכין את השטח ולוודא שיש את כל הציוד הדרוש. חשוב לבדוק שיש מספיק מקום בחדר בו מתכוונים להציב את הטלוויזיה, ושיש נקודות חיבור מתאימות לחשמל ולרשת האינטרנט. בנוסף, כדאי לבדוק את סוג הקיר ועליו תותקן הטלוויזיה, ולוודא שיש כלים מתאימים לקדיחה ולחיבור.

למאמר המלא >>
נדל"ן
אסטרטגיות מתקדמות להשקעות נדלן רווחיות

שוק הנדל"ן בישראל מציג הזדמנויות שונות למשקיעים, אך להבנתו דרוש ידע מעמיק ואיסוף מידע עדכני. השוק מאופיין בתנודתיות מחירים ותחרות גבוהה, ולכן יש לבצע ניתוח שוק מקיף כדי לזהות מגמות והשפעות כלכליות אפשריות על ערך הנכסים. הבנת השוק המקומי כוללת גם זיהוי אזורים מתפתחים, שינויי מדיניות ממשלתיים והשפעתם על הביקוש וההיצע.

למאמר המלא >>
נדל"ן
בחינת השפעות שוק הנדלן על התפתחות ערים גדולות בישראל

שוק הנדל"ן בישראל עובר שינויים משמעותיים, המשפיעים באופן ישיר על התפתחות הערים הגדולות. אחד ההיבטים המרכזיים הוא התפשטות אורבנית מוגברת, המובילה לצפיפות גוברת בערים כמו תל אביב, חיפה וירושלים. העלייה בביקוש לדיור במרכזי הערים תורמת להרחבת פרויקטים נדל"ניים, תוך דגש על ניצול מקסימלי של השטח הזמין.

למאמר המלא >>