יסודות האסטרטגיה העסקית

חמשת השאלות של האסטרטגיה:

 

  • מה קורה בענף?
  • מה היכולות של הפירמה?
  • מה הפירמה "רוצה להיות כשתהיה גדולה"?
  • האםהאסטרטגיה משקפת את הייעוד, החזון והיעדים?
  • האם האסט' מיושמת?
  • דריסת רגל בשוק מהווה יתרון תחרותי – נאמנות לקוחות, אפשרות למכירת הפטנט,

    אפשרות שמירה על ייחודיות בשוק למשך תקופה )פטנט רשום,(

     

     

     

    מה הופך החלטה להחלטה אסטרטגית?

     

    –    החלטה אסטרטגית היא החלטה לטווח ארוך.

     

    –    החלטה אסטרטגית מתקבלת בסביבה מגיבה ולא בסביבה ניטראלית.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    היחס בין שיווק לאסטרטגיה

    ניקח לדוגמא את הגבינה הלבנה של סקי, בתחום השיווק, המתחרים יהיו המוצרים הדומים, בתחום האסטרטגי, המתחרים יהיו

    החברות המתחרות.

     

    שינוי במעמד מחלקת השיווק- חברות רבות מבטלות את מחלקת השיווק. הסיבה היא שכל מנהל בפירמה עוסק בין היתר בשיווק, ואם זה המצב אז אולי אין צורך במחלקה נפרדת

    שתעסוק רק בשיווק.

     

    נקודה נוספת בין 2 הגורמים היא באיסוף הנתונים. החלטות אסטרטגיות מתקבלות על סמך

    נתונים שנאספים ע"י מחלקת השיווק.

     

    מיתוג ומיצוב של מוצרים נעשה ע"י אנשי השיווק, לעומת זאת, מיתוג ומיצוב הפירמה נעשה

    ע"י מחלקת האסטרטגיה.

     

     

     

    מודל = ניסיון לייצג את המציאות

     

    All models are wrong, but some are useful

     

     

     

    אם מודל לא מתאים למציאות של החברה, אפשר לשנות אותו ולבצע בו התאמות למצב

    הספציפי.

     

     

     

     

    המקרה של קוקה קולה ופססי קולה

     

    שתי החברות טעו בניתוח צרכי הסביבה שלהם.

     

    קוקה קולה טעתה כשאר יצאה עם מוצר בטעם משופר, אנשים כעסו ואף מרדו כנגד השינוי- כשלו כישלון צורם. קוקה קולה מייצגת סוג של מסורת אמריקאית ופטריוטיות על כן הקהל לא אהב את השינוי. הקהל האמריקאי ידוע במסורתיות שלו. התגובה הגיעה כתוצאה מבעיה בתפיסת המותג ולא

    בטעם )למרות שטענו כי לא טעים יותר.(

     

    פפסי טעו כאשר הוציאו קולה בצבע שקוף. הקהל לא האמין שהמוצר החדש אכן בריא יותר, סברו כי

    החברה לא אמינה.

     

    שתי החברות לא הבינו את תפיסת הצרכנים.

     

    מאפייני סביבה

     

    על מנת ללמוד על הסביבה נרצה לבחון את: המתחרים, הלקוחות, הספקים, גודל השוק, מחוקק

    ועוד..

     

     

     

    סביבת הענףמאקרו

     

    דוגמאות לשינויים ברמת המאקרו העשויים להוביל לשינויים בסביבה העסקית ובהתנהלות החברה.

     

    גלובליזציה

     

    דוגמא של ,dell כיוון שעשו בדיקה גילו שוני מהמקובל במערב, לכן כשנכנסו לסין השתמשו בשיווק

    ישיר )חסכו בצינורות שיווק ובתמיכה טכנית( ולכן העלויות פחתו.

     

    גרבר לעומתם לא השכילו לשנות את האריזה כאשר נכנסו לשוק האפריקאי. הם היו מורגלים לאנשים

    שלא ידעו קרוא-וכתוב לכן על האריזה היו דוגמאות וציורים של המוצר.

     

    דמוגרפיה

     

    נדידה של אנשים מהעיר אל הפריפריה. בעולם יש תנועה מהעיר לפריפריה. פירמות היום צריכות

    לחשוב על מעבר לפריפריה בשביל להישאר קרובות לעובדים.

     

    חברה ותרבות

     

    דוגמאות לשינויים בתחום:

     

    –    שינויים בהרגלי הצריכה של מזון בעקבות העלייה הרוסית )בשר לבן, גבינות מסריחות וכו.('

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    –    שינויים במעמד האישה ב50 השנים האחרונות. יציאת הנשים לעבודה הביאה לכך

    שהתפתחה תעשייה שלמה של מוצרי מזון מוכן קפוא.

     

    חוק

     

    חוקים בנוגע לאיכות הסביבה )מחזור, הפרדת פחים,( שהביאו ליצירת מוצרים עם אריזות מתכלות

    וכו.'

     

    טכנולוגיה

     

    פיתוח הטאבלטים )איי פד וכו(' מביא לכך שספרים מיוצרים גם בפורמט דיגיטאלי ואולי יביא לירידה

    במכירת הספרים.

     

     

    כשיש שינויים בסביבות המאקרו, ההשפעה על הפירמה איננהמיידית. ההשפעה היא קודם כל על

    הענף ורק אז על הפירמה.

    מתחרים- השאלה מי הם המתחרים של פירמה איננה טריוויאלית. צריך לשאול מי הם הלקוחות ורק

    לאחר מכן לחשוב על המתחרים. למשל, המתחרים של קוקה קולה בקרב האוכלוסייה הדתית )סופר דרינק( הם לא אותם המתחרים בקרב האוכלוסייה הבינונית-גבוהה)פרי גת( או בקרב כלל

    האוכלוסייה ) פפסי.(

תוכן עניינים
רוצים לפרסם כתבה באתר?

השאירו פרטים כבר עכשיו ונחזור אליכם הכי מהר שנוכל!

שינוי שעת טיסה
בלוג
כל מה שצריך לדעת על שינוי שעת טיסה – מתי מגיע פיצוי?

שינויים בזמן הטיסה יכולים להיות מתסכלים עבור המטיילים, מכיוון שהם יכולים לשבש לוחות זמנים מתוכננים בקפידה ולגרום לאי נוחות. חברות תעופה עשויות לשנות את זמני הטיסה מסיבות שונות, כגון בעיות תפעוליות, תנאי מזג אוויר או התאמות לוחות זמנים.

למאמר המלא >>
חוקר פרטי
בלוג
הגילויים הסוחפים של חוקר פרטי: מבט מאחורי הקלעים

חוקרים פרטיים ממלאים תפקיד מכריע בחשיפת מידע חיוני לעניינים משפטיים, אישיים או עסקיים. אנשי מקצוע אלה מאומנים לערוך חקירות יסודיות ולאסוף ראיות לתמיכה בממצאיהם. בין אם מדובר בגילוי בגידות, איתור נעדרים או ביצוע בדיקות רקע, חוקרים פרטיים משתמשים במגוון כלים וטכניקות כדי לבצע את העבודה.

למאמר המלא >>
עורך דין
בלוג
כיצד למצוא את עורך הדין המתאים לצרכים המשפטיים שלך?

בחירת עורך הדין הנכון היא קריטית מכיוון שיכולה להיות לה השפעה משמעותית על התוצאה של הסוגיות המשפטיות שלכם. עורך דין עם המומחיות והניסיון הנכונים לא רק ידריך אתכם במורכבות החוק אלא גם יבטיח שהזכויות שלכם מוגנות. בין אם מדובר בעניין אישי או עסקי, בחירת עורך דין שמבין את הצרכים הספציפיים שלכם יכולה לעשות הבדל ניכר בהשגת פתרון רצוי. לפיכך, לא ניתן להפריז בחשיבות הבחירה הזו.

למאמר המלא >>