יסודות האסטרטגיה העסקית – פיתוח החשיבה האסטרטגית ברמת סביבת הפירמה

מודלים מתקדמים לפיתוח החשיבה האסטרטגית ברמת סביבת הפירמה- חלק א'

 

חלוקה נכונה של חטיבות הארגון אסטרטגיה של ענף אחד כלל לא מתאימה לענפים אחרים. במקרים כאלו נשאף ליצור אסטרטגיות

נבדלות ונפרדות זו מזו.

יצרנית מכוניות אמריקאית הפרידה בין 2 מותגים שלה- האחד יוקרתי והשני נתפס עממי יותר. הוקמה חברת טויוטה כדי ליצור בידול מוחלט בין השתיים. )למרות שמדובר באותו ענף, הליך ייצור

דומה.(

נפריד לחטיבות אסטרטגיות כשאפשר וכדאי להפריד. ניצור מעין סיכום כללי ונבחן מה יותר חשוב. במקרה של טויוטה ההפרדה היתה כדאית, הלקוחות היו חשובים במידה כזו שהפרדה היתה

מהותית. לא תמיד הדבר יהיה נכון.

 

תזכורת מודל swot

ההבדל המהותי בין הזדמנות לאיום הוא שאיום יכול להגיע לכדי מימוש גם אם הפירמה פסיבית

בפעולותיה, על מנת שהזדמנות תתרחש יש לנהוג באקטיביות- אחרת לא תתממש.

הבסיס הרעיוני של המודל הוא

 

 

 

 

ביק וג'ילט- ניתוח ארוע

 

 

 

שוק הסכינים החד פעמיים:

 

 

0.5=0.3 =

0.6

נתח שוק יחסי = נתח השוק שלי נתח השוק של המתחרה הגדול שאינו אני

 

 

אטרקטיביות הענף= קצב הצמיחה בענף= לא ידוע

 

אם קצב הנמיכה נמוך, אזי מדובר בכלב שוטה, ולכן לטווח הארוך השאיפה צריכה להיות להיפטר מהכלבים, כי הם דורשים הרבה מאוד תשומת לב וכפי שניתן לראות, גוזלים כסף רב

)הפסד של 15 מיליון דולר.(

בנוסף חברת ביק משתמשת באסטרטגיית בחירה לצד השני על מנת להגדיל את השוק. הבעיה היא שג'ילט מהצד השני לא מעוניינת להגדיל את השוק. ונראה כי ג'ילט כרגע הרבה

יותר מצליחה מאשר ביק.

לכן אסטרטגיית ביק אינה נכונה, עליה לצאת משוק סכיני הגילוח החד פעמיים.

 

מוצרים אחרים:

עטים חד פעמיים: מהווים פרה חולבת, נתח שוק יחסי של 1.5 וקצב צמיחה של 7% בענף.

מציתים חד פעמיים: כוכב, נתח שוק יחסי של 1.67 וקצב צמיחה גבוה. לחברה כדאי לקחת את הכספים שהיא מרוויחה מהעטים ולמשיך להשקיע אותם במצתים חד

פעמיים.

בנוסף עליה ליצור סימני שאלה וכוכבים נוספים, על מנת לשמור על הישרדותה לטווח הארוך.

 

שיעור-

  • מהי מהות העסק?

הפירמות מתחרות במשך כמה שנים, באותם ענפים, ולכן סביר להניח שהן פונות לאותם

לקוחות.

  • ג'ילט מוכרים מוצרי צריכה חדשניים,מה הלקוחות מקבלים מהחדשנות?ג'ילט מוכרים

איכות דרך חדשנות. ביק הם לא חדשניים מכיוון שהם מעתיקים, ולכן ניתן להגיד שהם מוכרים

 

 

 

 

 

נוחות דרך מחיר.

שתי הפירמות מתחרות ותיקות, אבל כל אחת בוחרת תועלת שונה ללקוחות שלה.

עטים-

יש להפריד בין שתי היחידות העסקיות, פסי יצור שונים, עלויות שונות, רמות מחיר שונות, לקוחות שונים. מי שקונה את העטים הזולים הן חברות עסקיות לעומת העטים היקרים שנקנים

על ידי אנשים פרטיים, ולכן דרושים צינורות הפצה שונים.

מיקום לפי מודל בוסטון:

קצב צמיחה- 7% בשנה.

ג'ילט- 0.67

1.5 -ביק

כלונרלביק יש פרה חולבת ולג'ילט יש כלב. זה לא נכון במקרה הזה.

  • במקרים של שוק ריכוזי,מעט פירמות ששולטות ברוב נתח השוק,החלוקה של 1היא לא

חלוקה מתאימה ולכן נשתמש ב,0.5- אני די חזקה ומשמעותית ולא ארצה להיפטר מהמוצר

בטווח הארוך. ולכן יש לנו כאן שתי פרות חולבות. לג'ילט היה 100% מהשוק, וביק לקחה להם 80% ממנו. כלומר ג'ילט כן עשו שיפור והצליחו

לעלות ל.40%-

ניתוח איומים לפי מודל :SWOT

איך ג'ילט יכולה להתמודד עם האיום? הורדת מחירים תיגמר בהפסד מאחר והיא תפגע באסטרטגית האיכות. כמו כן היא לא יודעת לייצר בזול. לכן היא מפתחת עט חדש. ישנם הרבה עטים דומים שמיוצרים על ידי יצרנים יפנים

ולכן ג'ילט מפסיקה לייצר את המוצר הזה. במקום היא מוכרת רישיונות לייצור עטים.

 

 

 

 

אחוז, ג'ילט … בלה בלה בל

17/11

בשוק העטים תחילה ג'ילט חלשו על 100 אחוז, ביק גנבו להם 70

להשלים

 

 

שוק המציתים– במודל בוסטון ננסה למקם את המוצרים הן של ביק והן של ג'ילט. קצב צמיחת השוק

גבוה .33% המוצרים ימוקמו בחלק העליון של המודל.

ג'ילט תמוקם בחלק השמאלי- סימן שאלה )נתח שוק יחסי נמוך( ביק בחלק הימני- כוכב )אין מניעה שמוצר שנמצא בהפסדים יהיה כוכב- השוק עדיין בצמיחה, לא

מכיר את המוצר ועוד( )נתח שוק יחסי גבוה(

 

בשלב זה על ג'ילט לעשות ניתוח איומים.

גי'לט נמצאת בסכנה היא מוציאה סכין חד פעמי. הבעיה היא שהם מתחרים בעצמם כאשר יוצאים עם

מוצר כזה. מאידך הסכין הרגיל שלהם מאוד מאוד רווחי. התגובה של גי'לט היא להוציא מוצר שיתחרה בסכין החד"פ, תוך שיאפה כי אנשים יבינו כי המוצר

פחות איכותי ויעברו לשימוש במוצר הרגיל.

לאחר ניתוח האיומים ג'ילט השיבה מלחמה, אך לבסוף היה להם הפסד של 1.5 מליון.

 

רווחי ביק

עטים 3.2

 

 

 

 

 

מציתים 9.2

סכינים 15- בשורה תחתונה החברה הפסידה במלחמה

 

לגי'לטהיתה תחמושת בצורת הסכינים הוותיקים, ביק לא יכלה לעמוד זאת. למרות רווחיה האדירים בשווקים האחרים, בשוק הסכינים ג'ילט לא היתה מוכנה לותר ולכן הם הפסידו בקרב זה והגיעו

להפסדים סך הכל. החשיבה האסטרטגית של ביק היתה פירוש לא נכון של התגובות המאוחרות של ג'ילט, גי'לט נהגה נכונה מבחינה אסטרטגית בכך שאיחרה בתגובותיה, ביק טעתה בכך שחשבה

שזהו ענק רדום, הם פירשו את חוסר התגובה הזמנית כחוסר תגובה בכלל- וכאן נעוצה טעותם.

לסיכום הטעויות המרכזיות של ביק: (1 פירוש לא נכון של הפעולות האסטרטגיות של גי'לט

(2 ניתוח עוצמות וחולשות לא נכוןSWOT

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה