יסודות האסטרטגיה העסקית – פיתוח החשיבה האסטרטגית ברמת סביבת הפירמה חלק ב

מה משפיע יותר על ביצועי הפירמה?

סביבת הענף או סביבת הפירמה הכוחות בענף אכן חשובים, אבל משאבי הפירמה ויכולותיה לטפח משאבים אלו חשובים אף יותר על

פי המודלים האפנתיים כיום.

 

מודל מבוסס משאביםRBV

–    שינויים בחשיבה האסט' העסקית –    משאבים )דברים בבעלות הפרימה או שיכולה לרכוש אותם(

  • פיננסיים,פיזיים )מיקום המפעל,מרחק מח"ג,(טכנולוגיים )פטנטים,סמנים מסחריים,

מדענים,( ארגוניים )לא תמיד ניתן למדידה, הכוונה ליכולת בקרה ותכנון של הפירמה(

אלו משאבים מוחשיים הניתנים גם לכימות

  • משאבי אנוש )ידע וניסיון של עובדים,אמון בניהם לבין ההנהלה או לבין עצמם,(

חדשנות )ניהול תהליכי חדשנות,( מוניטין )לקוחות/ספקים(

–    יכולות- יכולת יכולה להיות משאב, אבל לא כל משאב יכול להיות יכולת. לרוב משאב

אחד/יכולת אחת לא יכולים לשמש כיתרון תחרותי בפני עצמם.

–    יכולת ליבה )הדבר המרכזי שעושה הפרימה, מבצעת טוב יותר מפעילויות אחרות שלה והן

קריטיות לרווחיות שלה(

  • ביצוע פנימי טוב )פעילות פנימית ולא אאוטסורסינג הטובה יותר מכל יתר הפעילות

הפנימיות האחרות של הפירמה,( קריטי לרווחיות )המובילה לרווחיות(

  • סוג היכולת, שילובשל יכולות ממספר פונקציות
  • יש הטוענים כי מבוסס על-משאבים בעלי ערך,נדירים,יקרים לחיקוי בלא תחליף

 

 

 

 

 

–    יכולת ייחודיתיכולת שיש לפרימה שלנו בלבד או לפירמות מעטות בלבד )לעיתים יכולת הליבה היא גם יכולת ייחודית, כלומר שונה מהמקובלות בענף(.

–    הבדל מהותי מהמודלים המדגישים את הענף. )השליטה היא ההבדל המשמעותי בין מודל

זה לבין אלו המדגשים את הענף. לפי מודל זה לפירמה יש שליטה רבה הרבה יותר. על

הענף יש לפירמה פחות שליטה. זוהי סוג של ביקורת על מודל פורטר.(

 

 

דוגמא- יכולת הליבה של ג'ילט:

 

יכולות של ג'ילט: חדשנות, מוניטין, איכות, מו"פ מוצר, שיווק יכולת הליבה של גי'לטהיא להוציא לשוק מוצרים חדשניים באיכות גבוהה

עומדת בכל ההגדרות של יכולת ליבה המצוינות לעיל.

 

יכולת הליבה של ביק: מתבססת על- העתקה, מו"פ תהליך, יזמות, ייצור זול

אם כן, יכולת הליבה של ביק היא לזהות פוטנציאל להעתקה ולייצר אותו בזול

)כל היכולות נכללות בהגדרת יכולת הליבה(

 

דוגמא ליכולת ייחודית של הונדה וטיוטה: לשתיהן יכולת לייצר איכותי ובזול, כיוון שלרוב המתחרות בענף אין את היכולת הזאת, נגדיר כייחודית

לשתי הנ"ל.

 

 

 

.1   זיהוי משאבים, לימוד SW

.2   זיהוי יכולות

.3   זיהוי וטיפוח יכולות ליבה וייחודיות

.4   ניסוח פוטנציאל היכולות במונחי יתרון תחרותי

.5   איתור ענף אטרקטיבי

.6   בחירת אסט' מנצלת משאבים ויכולות באופן אופטימלי לניצול הזדמנויות- לא מאוחר מדי כי

אנו כבר בתוך הענף, כיוון שעל פי סעיף זה נוכל להבין שלא כדאי לנו להישאר בענף הנוכחי-

לעבור או להוסיף פעילות בענף אחר לפי יכולות הפרימה אותן חשפנו במודל.

 

ניתוח אירוע- "בחזרה לתחתית-ברקלי הומס"

 

.1   ציירו את שרשרת הערך של הפירמה

חומרי בנייה )חלש, אספקה לא מגיעה בזמן,( שעות עבודה של פועלים, ציוד

מכני<=בנייה )חלש, בניינים עם חלודה, בנייה לא טובה, צינורות תלויים<=( מבנים<= <=קד"מ: עלוני פרסום יקרים, דירה מפוארת לדוגמא<= שירות ללקוח שנתיים אחרי

שעברו לבתיהם )חלש( בפועל הלקוחות מרגישים מוזנחים ולכן הערך הסופי ללקוח הוא נמוך. הלקוחות שילמו

כסף רב עבור הבתים ומרגישים זו זכותם לקבל מוצר מעולה.

 

לוגיסטיקה נכנסת: חומרי גלם, אספקה של חומרי גלם, פועלים, ציוד מכני, מים חמים,

)קבלני משנה<=(

תפעול: בנייה, תיקונים, בקרה, בקרת איכות, בטיחות, תכנון ואדריכלות<=

לוגיסטיקה יוצאת: השלב הזה לא רלוונטי לענף הזה, אין צורך בשינוע של בתים<=

שיווק: שיווק ומכירות<=

שירות: שירות לקוחות <=

ערך ללקוח: מכאן נגזרים שולי הרווח

 

פעילויות תומכות: תקשורת, אספקת שירותים לעובדים )מים,( תוכנית עבודה

 

.2   מה יכולת הליבה של הפירמה

בנייה, לדאוג ללקוחות שנתיים אחרי שעברו לבתיהם, אבל לא כל הלקוחות מרוצים- יש

הבדל גדול בין התדמית שהחברה מציגה בהתחלה, לבין השירות שאחרי הבנייה.

 

בסה"כ הפירמה מצליחה, יכולת הליבה היא ניהול בנייה בסטנדרט גבוה.

 

.3   האם זו יכולת ייחודית?

לא ידוע, תלוי ביכולות המתחרים. אני יכולה לשער מכיוון שמאחר וזו החברה הגדולה

באנגליה המתמחה בדירות יוקרה ולכן ייתכן כי מדובר ביכולת ייחודית.

 

.4   נסחו המלצות לטיפול בבעיות הפירמה

בעיות:

שימוש בחומרי גלם מאיכות נמוכה, החומרים לא מגיעים בזמן. בעיית החלודה,

השתמשו ברשת לגבס ממתכת זולה, במקום פלדת אל חלד.

בעיה בשירות לאחר המכירה- איש אחד שמטפל בכך.

בעיה עם הפועלים, מים חמים.

יש בקרה על הבעיות, אבל אנחנו לא מצליחים לטפל בהן.

יש בעיה בתקשורת- למנהל העבודה אין פלאפון, ההנהלה הבכירה מנותקת מהשטח.

 

פתרונות: לבנות צוות בקרת איכות- לחזק חלק מסוים, חיזוק שירות הלקוחות- באופן כללי צריך

להשתפר, ולהקים צוות שיטפל בזה. אופציה אחרת היא להוציא למיקור חוץ יחידות מסוימות. חשוב לבחור את השותפים

הנכונים לכך, או לעשות וריאציה על מיקור חוץ שנקראת שיתוף פעולה אסטרטגי.

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה