צעדים בניתוח כמותי של עוצמות וחולשות
(1 עריכת רשימת מדדים )כל ענף עפ"י factors success (key שנראים כחשובים עבור הענף וכן
מדדים חשובים כמעט בכל מצב )כמו עלויות, ייצור ועוד.( כמה מדדים מספיקים? בין ,7-10
ככל שיהיו יותר ככה נוכל לתמרן בין המדדים ולקבל תמונה טובה יותר. (2 מתן ציון )מספרי( על כל מדד לפירמה שלנו ולמתחריה המרכזיים
(3 סיכום ציונים
(4 הסקת מסקנות
מהטבלה בדוגמא ניתן לראות עד כמה יש עוצמות וחולשות לעומת מתחרים. ההנחה הסמויה היא שלכל אחד מהמדדים יש משקל שווה )לכן בטבלה הבאה נוספה עמודה המעניקה משקל יחסי לכל מדד ומבטאת באופן טוב יותר את מצב הפרימה לעומת מתחריה. שכן אין טעם בהצטיינות במבחנים הפחות משמעותיים,( בנוסף מספרים אלו הינם סובייקטיביים- אך לא משנה כיוון שהרעיון הוא לבדוק
באופן יחסי לאחרים )אין משמעות לציון מוחלט ואובייקטיבי.( על פי הניתוח אפשר לראות באיזה ציונים קל יותר לפירמה להעלות )קל יותר מ5 ל 6 מאשר מ5 ל ,(10 ניתן גם לבחון היכן כדאי להשקיע, אילו מדדים משמעותיים ואפשריים ובכל לשנות את המצב
התחרותי של הפירמה. בנוסף ניתן ללמוד מן הטבלה על כוונת המתחרים, חברה יכולה לזהות את נקודות החולשה שלה ולתקוף שם. למשל שירות לקוחות לא טוב בענף בו עניין זה משמעותי, יוביל ליצירת קמפיינים נגדיים
מצד המתחרים. מן הצד השני פירמה יכולה לזהות נקודות חולשה של מתחריה ולתקוף אותן. קיים קושי ביצרת הטבלה- למשל הערכת עלויות של פרימות מתחרות. לשם כך נשתמש בכלי לניתוח
עלויות: מודל שרשרת הערך.
מודל שרשרת הערך של פורטר)להכניס גרף( מחלק את פעילות הפירמה לקטגוריות עיקריות, כאשר התוצר הוא- ערך ללקוח. )תוך הבנה כי יביא
לרווח לפירמה.( קנית חומרי הגלם )כולל חומרים מסביב כמו מים וחשמל,( התפעול הייצור, הפצה )מוצרים פיזיים היוצאים מהחברה,( שיווק ומכירות )תועלות, מיצוב, פרסום, קד"מ,( שירות )כמו אחריות,( ערך
ללקוח.
כל שלב בשרשרת מוסיף ערך מסוים עד שהתוצר הסופי מגיע ללקוח
יש גם פעילויות תומכות לשרשרת הערך ולכך שהערך שיקבל הלקוח יהיה גבוה יותר-
טכנולוגיה, מחשבים ומערכות תומכות
ניהול משאבי אנוש הנהלה כללית
זהו כלי טוב לניתוח עלויות שכן ניתן להשוות בין שרשרת של פרימה אחת לבין שרשרת של המתחרה
שלה ובכך למעשה לקבל מידע כמה שיותר מדויק )ניתן להעריך עלויות של כל שלב ושלב בשרשרת.(
יתכנו שרשראות שונות בין פירמות באותו ענף. מעבר לכך למודל זה יש ערכים נוספים. שרשרת ערך של חברה אחת איננה מנותקת מיתר הכוחות
בענף, על כן כדי לקבל תמונה טובה יותר יש להשתמש במודל "שרשרת הערך הענפי."
להכניס גרף
שרשרת ערך אחת תלויה בזו של לקוחותיה, מפציה, ספקיה. לכל ענף סוג של שרשרת ערך כלשהי. ישנה תופעה של ריכוז עסקים מסוימים באותו איזורג"ג- כך נבין כי יש אילוצים מסוימים להפצה/ספק. אם נבין כי אנו תלויים בשרשראות של אחרים נוכל להסיק מסקנות טובות יותר לגבי עצמנו. עמק הסיליקון נהנה מכך שנמצא קרוב לאוניברסיטאות המספקות מוחות לתעשייה זו. כך נולדו העתקים במקומות אחרים בעולם. כל אלו נובעים מהעובדה כי הימצאות
כל הענף באזור מסוים יוצר נוחות לספק לו דברים וגם נוח ללמוד מאחד לשני. נבין כי הקרבה
משתלמת. דבר נוסף שניתן ללמוד משרשרת הערך- להבין האם יש מקום שניתן להעלות את הערך לקלוח ובכך
לקצור רווחים טובים יותר.
דוגמא לשרשרת ערך בתחום התוכנה: )להכניס שקף( נבחן אחד אחד ונבחן היכן ניתן להגדיל את הערך או הין ניתן לצמצם עלויות- אולי יש דברים שניתן לותר עליהם )לדוגמא ויתור של שיווק בתחום התוכנה ומעבר לשימוש באאוטסורסינג.( כל דבר שלא חיוני לפעילות, ולא משמש כפעילות ליבה ניתן לנסות להעביר לאחר שיעשה זאת יותר טוב או לותר
על אותו חלק בשרשרת לגמרי. הניתוח מסייע לנו לזהות מה כדאי לעשות. כיום אכן המודל לאחר
ההרזיה נפוץ יותר בעולם התוכנה.