2 הצבת יעדים
– ספציפיים ומדויקים מאוד
– ניתנים למדידה
– יעדי חטיבה ופירמה- לעיתים נבחר להפריד בין יעדי החברה ליעדי החטיבות וגם בינם לבין
עצמן.
סוגי יעדים: פיננסיים, יעדי שירות לקוחות, מוניטין, )לא בהכרח מדדים כיוון שכלכליים.(
- יעדים פיננסיים:ניתנים למדידה,אפשר לבדוק אם הושגו או לא,קצרי טווח יחסית
)הרבה פעמים לטווח של שנה,( קשורים לשורה התחתונה- לרוב מספרים, רווחים וכו..'
- יעדים אסטרטגיים:יעדים אלו יביאו בד"כ לרווחים לטווח הארוך.ייתכן שנרצה להשיגם
תוך שנה, אך התוצאה מהם תתקבל בטווח הארוך. לדוג' הגדלת נתח שוק, השגת עליונות על המתחרים באיכות/שירות. יעדים אסטרטגיים מקושרים לתוצאות שמצביעות על כך שהחברה מחזקת את אחיזתה בשוק, את התחרותיות שלה ואת הסיכויים
)הזדמנויות( העסקיים העתידיים שלה. בקיצור מתחזקת בהשוואה למתחרותיה.
דוגמא של פירמה -X היעדים הינם אסטרטגים ופיננסיים גם יחד.
– קונפליקטים- קונפליקטים בהשגת היעדים- ייתכן שכדי להשיג יעד פיננסי אני אקח
מהמשאבים של יעד אסטרטגי. מה צריך להעדיף? יעד אסטרטגי חשוב יותר כי הוא לטווח
הארוך.
הבעיה: מנהלים נשפטים לפי רווח המתקבל בטווח זמן קצר ולכן יעדיפו יעדים פיננסיים. המצב בפועל הוא שחברות שמשיגות יעדים אסטרטגיים ומשפרות את מיצובן בשוק הן
בעלות סיכוי טוב יותר לשפר את הביצועים הפיננסיים שלהם.
המצב האידיאלי הוא כשכל החטיבות מבצעות את יעדיהן כך שמממשים את החזון. לעיתים יש קונפליקטים בין חטיבות, ואז אין ניסיון להגיע לביצוע יעדי כלל הפירמה. בעיה נוספת היא
קונפליקטים בין היעדים.
(3 עיצוב האסטרטגיה
אילו פעולות ספציפיות נבצע על מנת להשיג את יעדינו.
2 אופציות עפי הגרפים במצגת )פירמידות(
טופ דאון: פעולות אסטרטגיות נקבעות מלמעלה כלפי מטה. כל רמה נותנת פידבק כלפי מעלה
ומבצעת פיקוח כלפי אלו היושבות תחתיה. בטוום- אפ: הפעולות האסטרטגיות מתחילות דווקא מלמטה. כך העובדים מרגישים שותפים ביצירת האסט' ויש יותר נכונות לבצע. מאידך, זוהי אלטרנטיבה יקרה יותר, כמו גם העובדה כי לעובדים אין
ראיה מערכתית או נסיון בתחום כדי שיוכלו לעשות זאת. בסופו של דבר ההפסד רב על הרווח.
חלוקה שלסוגי אסטרטגיות:
– אסטרטגיה מתוכננת ואסטרטגיה מגיבה- בין ניסיון ויכולות הפירמה לבין האסטרטגיה בפעול קיימים שני חיצים, אחד מייצג את האסטרטגיה המתוכננת והשני את האסטרטגיה המגיבה שאינה מתוכננת ומגיבה
לסביבה החיצונית.
– פעולות גלויות ופעולות נסתרות- לא את כל הפעולות הפירמה מעוניינת
לחשוף בפני כולם.
.1 יישום וביצוע האסטרטגיה שנבחרה
יישום וביצוע האסט' שנבחרה כולל:
- איוש משרות
- הקצאת משאבים
- התאמת מנהלים…
על כך מנהלים נמדדים ומשקיעים את רוב הזמן שלהם.
.2 הערכת ביצועים, שיפור ותיקון–
החלק הכי קשה, מאוד קשה לנו לבקר את עצמנו ואולי אנחנו תקועים רגשית במהלכים
שעשינו.
לכאן נכנס גם עניין העלות השקועה.
2 סוגי סיבות לשיפור:
.1 סיבות פנימיות–
טעויות שנעשו בדרך
משהו לא עובד כמו שצריך- אפקט ה- happens ,shit אפקט עליון שמשבש לנו את העניינים.
מנהלים חדשים- חב' פורד הוגדרה בהתחלה כחברת רכבים. יורשיו שינו את הגישה- .locomotion מייצרים גם טרקטורים, מלגזות, מתאימים מוצרים במיוחד ללקוח, מנועים של
מטוסים. מדובר במהלך של שינוי חזון מכיוון שההנהלה התחלפה.
למידה
.2 סיבות חיצוניות–
שינוי ברצונות שינוי בסביבה התחרותית
הזדמנויות חדשות…
סיכום
- הגבולות בין 5המשימות לא תמיד מוגדרים
- עיצוב האסט'לא ניתן להפרדה מפעולות ניהוליות אחרות
- השונות בין הפירמות גדולה
- חשוב לשמור על גישה ביקורתית-פירמה ללא חזון היא פירמה בלי דרך,יכול להיות שהיא
לא תשרוד. יש פירמות ללא חזון מנוסח, אבל יכול להיות שהוא קיים שם. לאוסם עד לפני כמה
שנים כלל לא היה חזון וזה לא פגע בהצלחה שלה.
- הצורך לבצע את 5המשימות של הניהול האסט' לעולם אינו מפסיק.