יזמות חברתית בקרב מיעוט שמרני – תמורות בעולם החרדי – מחיר של הצלחה-

תמורות בעולם החרדי – מחיר של הצלחה-

  • משנות ה50 התחילו לעצור את הסחף של החזרה בשאלה.
  • גידול דמוגרפי עצום
  • כוח הקנאים: דעת תורה ועולם החומרות
  • תלות גוברת בחברת הרוב- זה המחיר- התלות בממשל הוא בעייתי עבור החרדים.
  • עוני ואבטלה- כל עוד שזו קבוצה קטנה- הדור הראשון ההורים עבדו ולכן היה קל לסבסד אותם אבל

כיום דור שלישי לא עובדים הם במצב חמור מאוד . הסבים כבר סחוטים, ויש הרבה ילדים ולכן יש

קושי כלכלי.

  • השתלבות שלטונית ממסדית- בגלל שאין ברירה והם צריכים כסזף הם נכנסים לממשלה כדי לקבל

כסף.

  • תנאים חיצוניים:ערעור על המיתוסים הציונים המחוננים. ממלחמת יום כיפור התנפצו המיתוסים

ולא במקרה היה גל של חזרה בתשובה- המודל הציוני לא עבד וחזרו למודלים קודמים.

  • לגיטימיות רעיונית במסגרת השיח הרב תרבותי.
  • ממגננה להתקפה: אלטרנטיבה למחשבה המערבית. חרדים ורבנים רבים מכירים את העולם החילוני

 

הרב סולוביצ'יק ועוד רבים

הרב וולבה,

ואת האוניברסיטאות וסלדו ממנו והציעו אלטרנטיבה.

וטובים אחרים….

  • השתלבות שלטונית וממסדית )לופוליאנסקי, משי זהב.(

 

 

–  למה חרדים מתנגדים  למצעד הגאווה- תרגיל כוח מול הממשל, תחרות של הקנאים- קבוצות בתוך

המגזר מנסות להראות שהם יותר חרדים, תחושה שאנו בתוך ארץ ישראל, ארץ קדושה, יש לנו חובה

למחות במרחב הציבורי שנתפס כאמור להיות יהודי.

 

השפעות חיצוניות-

  • לגיטימיות במסגרת השיח החדש
  • חברת צריכה- זה מפריע כי מובלעת נבנית על פחות היררכיה בתוך הקבוצה. וכשההומוגניות יורדת

ויש פער חברתי זה מסוכן למובלעת. למעמד ביניים זה הכי מסוכן כי מעמד נמוך בכלל לא חושב

שמגיע לו. ולכן מעמד בניניים שחי לצד עשירים הם הכי מתוסכלים.

 

איפיונים חברתיים-

  • מנהיגות בעלת סמכות
  • חברה ממושמעת
  • חסמים ליציאה- חוזרים בשאלה משלמים מחיר כבד מאוד.
  • דוגלת בעליונות ערכית
  • חברה לומדת
  • חברת צריכה

 

תמורות בעולם האישה

 

 

 

 

 

 

מספר קורס- 687.2.4008

  • חינוך הבנות-גרם לתהליך של גרושין כי נשים עצמאיות יותר.
  • שאיפה לפרנס בעל לומד
  • עצמאות כלכלית תיאורטית
  • עול כפול- גם גידול ילדים וגם עבודה.
  • הבעל כילד נוסף בבית- יש לו לגיטימציה להיות פרופסור מפוזר.
  • הנשים הוולדניות- 17 ילדים. אופנה חדשה מה10 שנים. יש תהליכים שמעודדים את זה. זה בעיה

חברתית כי יש התמוטטות עצבים לנשים בסוף. זה לא מצב בריא. עוגן שליטה פנימי מול חיצוני- כשהעוגן שליטה הוא חיצוני זה בעייתי. סוציאליזציה ושבה מביאים ילדים בגלל אופנה. הן רואות את זה כמימוש עצמי אבל ניתן לטעון כתודעה כוזבת שהן הפנימו ערכים חיצוניים. ולכן לדעתו של דב זה

לא בריא.

 

תמורות בעולם האישה- -(2000-2012)

 

שוק שירותי הדת והחינוך רווי -1
התמיכה הכלכלית החיצונית קוטנת )פיצויים, הורים,ממסד( -2
שינוי יחסי הכוח במשפחה -3
קושי כלכלי בקנית דירות לזוגות צעירים -4
השפעה תרבותית: צריכה, שיוויון, אינדוידואליזם? -5
הפסיכולוגיה הקוגנטיבית -6
קבוצות נשים -7

 

  • החרדים המודרנים לטענתו של דב הכי גרועים כי לקחו את הזבל מהעולם החרדי והזבל מהעולם

החילוני- נהנתנות, תרבות צריכה, עסוקים בחיצוניות. הם רדודים ובלי ערכים ונשארים ברכבת רק כי

נולדו שם ולא בגלל שבחרו".מצוות אנשים מלומדה" עושים מצוות רק כי לימדו אותם ולא כי בחרו.

 

הגישה של הרמבם- כמו רובוט רק דבקות בה.' גישה של הרב קוק- ה' נמצא בכל מקום.

 

סיכום תאוריות סוציולוגיות שלמדנו- מסגרת תאורטית-

מודרניזציה- הפרדת דת ומדינה

שני תהליכי חילון

מרי דוגלס הכלה מידור וכו

 

בעקבות כל התאוריות האלה ניסינו ללמוד איך עושים מרחב משותף עם אוכלוסיות עם ערכים שונים ולמדנו גם את המגבלות התועלתניות תאורטיות של החילון )מגבלה שהם מנסים לשנות את החרדים בלי להבין ערכים שלהם ולא מבינים יהיו חרדים שיהיו מוכנים להקריב את נפשם

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה