יזמות חברתית בקרב מיעוט שמרני – החברה החרדית והחברה הערבית בישראל

  • יחס ללאומיות-לציונות

ישוב ישן– ע"ז מודרנית, מולך צמא דם, יהדות היא דת ולא אתניות- זה ישעיהו ליבוביץ' אין מקום ליהדות אתנית. הסיפור האתני לא מסתדר עם הליברליות. כי זה נשמע גזעני ולכן מה שנשאר זה סיביליזציה או אתניות. אתני לא מסתדר עם ערכים ליברליים שמדברים על אינדוידואל ולא על קולקטיב. יש קושי בשבטיות ובנאורות ולכן ליבוביץ לא מסתדר עם אתניות אלא מחבר את זה לדת. ולא לאתניות. וזה

פרדוקס כי יהדות נקבעת לפי האם ביולוגי ולא לפי קיום הדת כלומר זה סותר את מה שליבוביץ אומר.

חב-הריצ היה נגד ציונות. אחרי הקמת המדינה הרבי מלובביץ אמר עכשיו כשהוקמה המדינה צריך להציל אותה, כלומר עדיף שלא היתה קמה וזה כוחות השטן ואם לא היתה קמה אולי המשיח היה בא אבל עכשיו אחרי שהוקמה נתמוך בה. לאומיות היא ע"ז שבאה מהמאה ה19 רק משיח יכול להקים אותה אבל בכל זאת ה' נגלה בכל ההויה ולכן חייבים לקדש כל אמצעי ויש לזה קליפת נוגה- אפשר להשתמש בזה לטוב או לרע. יש כמה קליפות אמנם בלי נגה אך רוב עם שתי צדדים. הרבי אמר לא לצאת מהשטחים אך אין משיחיות של מתנחלים שרואים בזה תהליך בלתי הפיך, הולכים בשיטת אהבת ישראל. אהבת כל

נשמה יהודית היא מעל הכל.

חסידים– מבחינתם פסילת ערך עצמי, אמצעי, איןן יחס ללאומיות הישראלית. לא מקדם בכלום, אין ערך

לציונות או למדינה.

ליטאים-ערך פסול לא יהודי, השפעה נוכרית, מציאות של בדיעבד, יש מדינה עכשיו אין לנו ברירה אלא

לשתף פעולה אך אין בה ערך בפני עצמו, אין התנגדות אך אין גם ערך.

מנהיגות שמציאות של בדיעבד. היום אלי ישי לא כמו דרעי, ישי בא מבני עקיבא. מאוד שבטיים שונאי

ערבים. נותנים אצבע הם לוקחים את כל היד.

אנגלוסקסיים

  • יחס לצבאכולם אומרים שזה פיקוח נפש והכרחי. מסכת כתובות 3 השבועות-שלא ימרדו בגוים, לא יעלו כחומה- עליה לארץ כולם יחד, לא לגרום סבל ליהודים, דחיקת הקץ- ריבונות. 2 תנאים של היהודים 1 של גוים. המחלוקת בין הציונים למי שלא- הרב ישראלי בשואה אמר שלא קיימו אתת

התנאי שלהם ולכן מותר לנו לעלות כחומה ולהקים ריבונות. והחרדים אומרים שזה לא קשור. זה הסכם רוחני ופילוספי. בזמן ישו היתה תנועה משיחית וזה גרם לריסוק העם היהודי ולכן הרבנים קמו ואמרו אנחנו לא רוצים דיברוי משיחיות אלא לשמור מצוות. להנמיך להבות של משיחיות. ואז היו זרמים תת קרקעיים של התפוצצות של המשיחיות. ורצו להשתיק את השיח ולכן קבעו תנאים אלו וקבעו לחכות בפסיביות למשיח. ויש תנאים ויש כאלה שאמרו שהצהרת בלפור היא הסכמה של

גוים לעלות לארץ. ואז אחרי השואה זה הצדיק עליה לארץ כחומה. חורבן נקרא קמח טחון טחנו- הרסנו עוגן ערכי של המדינה ולכן אנשים מוטטו את זה בקלות- היה כלכךך חולשבה שכל דבר קטן מוטט. הטענה היא שהעיקר זה רוח ולא חומר. המציאות תבנה סביב הרוח והערכים. יש ערך לעשיה

רוחנית והעישה החומרית היא רק אישור לערכים מסביב.

ישוב ישן– יהרג ואל יעבור, הצבא הוא רצח מאורגן כי הרמטכל הוא לא רב מקובל אלא על דעת עצמו בלי

החלטת תורה, פולחן הגוף והגבריות- אוהבים את היהודי החלש, לא ייתגייסו.

חבצורך השעה, קרוב לבבות, נגד החזרת שטחים. הזדמנות לעשות "מבצועים-" לקרב ולהוסיף אהבת

 

מחוסנים כי הרבי מגן על

עושים הכל מהתלהבות והתנדבות.

יוזמים ולא מקבלים מימון,

חינם.

 

השלוחים שלו.

חסידים צורך השעה, מתאים לחילונים- חלוקת עבודה- הם ילחמו אנחנו נלמד תורה. חשש מהתבוללות. ליטאים– מי שלא לומד תורה שילך צבא- הרב שך, התורה יותר חשובה. מתאים לחילונים ולא ל"לומדי

תורה" מנהיגות ש– מתאים לאל"לומדיתורה"

אנגלוסקסים-צורך השעה, מתאים לחילונים, חשש מהתבוללות

 

 

 

 

 

מספר קורס- 687.2.4008

צעירים ונושרים-הערצת הגבריות

  • יחס לתעסוקה

ישוב ישןחב– עבודה בגשמיות- ה' נמצא גם בגשמיות, קרוב רחוקים, הצטיינות

חסידים– אין ברירה העשירים הם במסחר, אין ערך למלאכה ליטאים– מתאים לחילונים ולא ל"לומדי תורה" מנהיגות ש– הרוב יעבדו ויקבעו עיתים לתורה

אנגלוסקסים-עיתים לתורה

נושרים חסר להם כישורים ורוצים לעבוד. אין מיומנויות בסיסיות, חולמים להתעשר.

אם החרדים לא יצאו לעבוד הם יגיעו לעוני ואז צעירים יעזבו את הדת ולכן זה זרז לתעסוקה.

 

 

  • יחס להשכלה

ישוב ישן– פרנסה מידי שמיים חב– להשקיע בקרוב רחוקים, אין פסילה עקרונית חסידים– העושר במסחר לא צריך ללמוד מקצוע

ליטאים השכלה לקראת עבודה מכובדת ומשלמת הטובים ביותר יישארו בישיבה

מנהיגות שס– הרוב יעבדו והטובים ילמדו תורה אנגלוסקסים– השכלה לקראת עבודה מכובדת ומשלמת נושרים אין מסגרות, דימוי עצמי שלילי

  • יחס לערבים-לא למדנו
  • יחס למדינה-לא למדנו

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה