יזמות חברתית בקרב מיעוט שמרני – החברה החרדית והחברה הערבית בישראל

הישוב הישן– המובלעת 50 אלף אנשים , הם הגרעין הקשה אבל מועטים. נטורי קרטא, סאטמר, תולדות אהרון, נכנסים לקטגוריה זו. לא רוצים כלום מהמדינה, היינו פה לפני הציונים אנחנו הציונים האמיתיים רואים את זה כמנוגד ליהדות הקלאסית. הציונות היא כוח השטן, הקמת ריבונות בעייתית מבחינתם. עיתון החומה. הרב שמעון פפנהיים הוא המנהיג. הם עקביים- לא לוקחים כסף מהמדינה. מתפללים שמדינת ישראל תפסיד אבל שלא ייפגע אףך יהודי. החשיבות של ישראל מבחינתם היא לגור בציון בגלל המצוות שתלויות בארץ אבל לא בגלל המדינה. הם הקנאים בקטע של אוטובוסים נפרדים. הם נגד הפאה לנשים והם לא מצליחים להשפיע שם. הם חרדים שלא עושים פשרות יחסית לשאר החרדים היותר מודרניים שכן מתפשרים- למרות

שמתנגדים למדינה שכן לוקחים ממנה כספים ושותפים לפוליטיקה.

גישה של מה שהיה הוא שיהיה- חדש אסור מהתורה. וזה אבסורד כי המציאות משתנה כי עובדה

שמציאות הכוללים היא חדשה זה שנשים לומדות תורה זה גם חדש. אבל הכוונה היא שמירה על עקרונות

בסיס בלי לחדש. טענה לאותנטיות ועצמאות מכספי המדינה

-1 העדה החרדית: ישראל האמיתי והנצחי )בצל(

-2  התנגדות לשינוי: מה שהיה הוא שיהיה

-3 נגד השפה העברית, לימודי חול, לימודי בנות, עבודת נשים, הבחירות, כספי המדינה.

-4 סחיטה רגשית: משמר ערכי נגד ההתבוללות הזוחלת של אג"י -5 200 שנה של תלות ")החלוקה-(" החלוקה- היו יהודים בסוף מאה 17 שעלו לארץ, גם ליטאים וגם חסידים של הגאון ושל הבעש"ט. החרדים טוענים אנחנו חיים בתלות- חילקו כסף לקהילות אבל

גם המדינה תלויה בארה"ב ויהדות העולם.

 

אנקדוטה- אצל החרדים הליטאים ספרדים הולכים עם סרט שחור סביב הכיפה מול חרדים אחרים שבה הכיפה חלקה בלי סרט, אצלינו בשכונה )הר נוף( נוהגים לומר שמי שהולך עם כיפה בלי סרט ילך לסרט בלי

כיפה…

 

החסידים:שמרנות פרגמטית

  • הבורגנות המבוססת-גור, בעלאז, ויז'ניץ וכו. יש חסידויות רבות ולבוש שונה בניהם
  • החסידים כולם עובדים- 80% עובדים…מסחר יהלומים, נדל"ן. אין שם עקרון של אי תעסוקה. מי שנולד בגור ובעלאז- מקבל אישה דירה קצת עבודה ומסודר לכל החיים. רק אם לא עושה בלאגן. יש להם כוח פוליטי גדול מאוד.שייך לדגל התורה- גור. חזקים מאוד ועשירים מאוד). 40% מיהדות

העולם הם חרדים עניים.(

  • אין קידוש העוני: עבודה בגשמיות. אין עניין של סגפנות וקידוש עוני, חייבים להיות בשמחה.
  • שותפות עניינית עם הממסד )אג"י-( אין אידיולוגיה נגד המדינה.
  • דגש על המובדלות החיצונית וסימבולית )יידיש, לבוש, ללא לימודי חול, הפרדה.( אצל החסידים ישהקפדה על סמליות הפרדה בין מיניות אך משתלבים יחסית יותר בעולם הכלכלי כי מה ששומר עליהם זה הלבוש. הבעיה איתם- הביאו את הגלות לכאן- לא אכפת להם מכלום אלא רק מעצמם. שייכים

לאגודת ישראל

  • יחס ענייני לחידושים ולטכנולוגיה
  • תקנות האדמורים: הקמת  קריות גור, הגבלת הוצאות  חתונה. יש מנהגים  לחסידות  כמו שנתיים

ראשונות אחרי נישואין חייבים לגור בפריפריה כדי לחזק אותם, אסור מעל מספר מסוים של מוזמנים

לחתונה. הרבי יודע מה הבעיות בשטח. יש חיבור למדינה. יש רבי- אדמור- יש לכולם גישה לאדמור.

והוא מבין את הקבוצה ולכן יש לו סמכות כי נותנים לו לגיטימציה כי הוא מחובר אליהם.

 

–   כניסה לתוך קבוצות החסידות- אצל ברסלב- אפשר להכנס יש פתיחות.אבל יש אנ"ש- אנשי שלומינו

שהם ברסלבים מבית, כלומר כן יש הםרדה מסוימת בין מי שנולד ככה או מי שהצטרף.ישיבת חסד

ואמת של חוזרים בתשובה. ככה גם חב"ד.

 

הבעיה והאתגר של אוכלוסיה זו: המוביליות החברתית תלויה בהשכלה. ולכן אי אמונה בהשכלה מקשה

על מוביליות חברתית. זה הבעיה הגדולה של החסידים. יש תפיסת עולם של השגחה פרטית. מה שחשוב

להם להבדיל מהליטאים שלומדים, החסידים אומרים הכל תלוי בהשגחה- אני יעבוד קצת והפרנסה מה.' דילמה של השתדלות מול בטחון. אם תשתדל יותר מידי זה חוסר בטחון ואמונה בה.' אבל גם אסור מנגד

 

לכן הם עובדים אך לא

לסמוך על הנס כי זה חוצפה לצפות מה' שיציל אותךם אםפ אתה לא משתדל.

באטרף כמו העולם החופשי.

 

 

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ידועה בציבור הגדרה

בעידן שאנו חיים בו כיום, זוגות רבים בוחרים לחיות יחד שלא במסגרת המבנה המשפחתי המסורתי. זוגות לא נשואים מעין אלה