שוקלים לקנות רכב חדש למשפחה ומתלבטים לגבי סוג הרכב – בנזין, היברידי או חשמלי? הנה מה שצריך לקחת בחשבון לפני שמגיעים להחלטה
עומר שטארק
העולם הולך ומשתנה וכל משפחה שעומדת היום בפני החלטה על רכישת רכב, קרוב לוודאי שתשאל את עצמה – איזה סוג רכב? האם כדאי ללכת על האופציה הישנה והמוכרת של רכב בנזין או להתקדם עם העולם לעבר פתרון חשמלי?
כבר היום נתוני המכירות של רכב חדש, אפילו בארץ, מצביעות לכיוון אליו העולם צועד: רכב חשמלי. כ-16.3% מהרכבים החדשים שנמכרים בארץ הם רכבים חשמליים, נתון שנמצא בעלייה תלולה לעומת העבר. יתרה מזאת, נתוני המכירות של רכבים חשמליים במחצית הראשונה של שנת 2023 עולים על המכירות בכל שנת 2022 – עלייה של 100% ומעלה לעומת השנה הקודמת, שגם הציגה עלייה לעומת השנה שהקדמה לה. בעולם, רכבים חשמליים תופסים נתח אף גדול מזה שבארץ. בנורבגיה, למשל, 92% מהרכבים החדשים שנמכרים הם רכבים חשמליים. השאלה אם כן שתעסיק כיום משפחה היא – האם כדאי לרכוש רכב חשמלי כאן ועכשיו? בואו נעבור על השיקולים העיקריים ומה היתרונות והחסרונות שהם מציעים.
עלויות תחזוקה
עלות שוטפת של רכבים חשמליים נמוכה מאד יחסית לרכבי בנזין. עלות טעינה, במיוחד בטעינה ביתית, היא נמוכה במיוחד יחסית לתדלוק: עלות תדלוק היא פי 5 בערך מעלות טעינה. למה בערך? כי השאלה היא היכן מטעינים: בטעינה ביתית העלות יכולה להגיע גם לשישית מעלויות התדלוק, בטעינה סופר מהירה – יכולה לרדת ועדיין להיות זולה פי ארבע מעלות תדלוק בדלק.
עלות תחזוקה היא לא רק עלות הטעינה אלא גם עלות המוסכים וגם כאן רכבים חשמליים חוסכים ובגדול – תדירות הביקור במוסך יורדת באופן משמעותי כיוון שברכב חשמלי יש מעט חלקים נעים שנשחקים, ומעט נוזלים שיש לטפל בהם באופן שוטף. בנוסף יש הנחה בעלויות הרישוי, והוזלה בשווי שימוש – אם הרכב אותו אתם מקבלים הוא ממקום העבודה.
מה בכל זאת יכול להיות יקר יותר? עלויות הביטוח יכולות להיות יקרות יותר בכ-1000 ₪ לשנה וכמובן שמחירי רכבים חשמליים 2023 עדיין יקרים יותר מרכבי בנזין. בגדול – החסכון השוטף יחזיר את ההוצאה היתרה ברכישה תוך כארבע שנים.
שומרים על הסביבה
כאן אין הרבה מה להרחיב. רכב חשמלי הוא רכב שאינו פולט מזהמים לאוויר הסביבה. נכון להיות, רכבים גורמים ל-29% מפליטת גזי חממה אשר אחראית על ההתחממות הגלובלית. אם אתם לא רוצים להיות חלק מהבעיה – כדאי להצטרף לפתרון. טכנולוגיית הייצור של רכבים חשמליים דואגת כי גם בזמן ההרכבה פליטת מזהמים קטנה יחסית, יש כיום פתרונות למחזור ושימוש בסוללות משומשות שסיימו את חייהן כך שבגדול – עברתם לרכב חשמלי – שמרתם על הסביבה. במאמר מוסגר – שמירת הסביבה תורמת לא רק להקטנת זיהום האוויר אלא גם לצמצום זיהום הרעש בערים.
נסיעה שקטה
רכבים חשמליים הם שקטים מאד בנזין. למעשה, הם כל כך שקטים עד שיש רכבים שהוסיפו להם רעש חיצוני על מנת לשמור על בטיחות הולכי הרגל. בזמן נסיעה, במיוחד עם ילדים קטנים, השקט הזה יכול לתרום רבות לנסיעה רגועה ושלוות הנפש של כל המעורבים.
יכולת הטענה
טעינת רכבים חשמליים היא שונה מאד מתדלוק בדלק. אם יש לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית – הרווחתם ובגדול. התקנת העמדה אמנם תעלה לכם כמה אלפי שקלים בודדים, אבל גם תחסכו בעלויות הטעינה, תשמרו על חיי הסוללה וגם תרוויחו נוחות שלא תקבלו בדרך אחרת. הרעיון הכללי בטעינת רכב חשמלי הוא שמגיעים הביתה אחרי יום עבודה וסידורים, מחנים בחניה הפרטית, מחברים את שקע הטעינה וזהו. קמים בבוקר והרכב טעון ומחכה לכם. עם טווחי הנסיעה של הרכבים המיוצרים כיום, מרבית הסיכויים שאפילו לא תצטרכו להטעין את הרכב כל יום, אלא אם כן אתם נהגי מונית או מבלים את רב היום מאחורי ההגה. חסל סדר נסיעה לתחנת דלק לתדלוק.
הבעיה היא שבערך שמונים אחוז מתושבי הארץ אין להם חניה פרטית רשומה בטאבו שאינה חלק מבית משותף. כיום, כבר לא צריך אישור מכל השכנים על מנת להתקין עמדת טעינה בחניה הפרטית , אולם עדיין הדברים אינם תמיד פשוטים. התקנת עמדות טעינה בחניונים של בתים משותפים, עשויה להיות כרוכה בשינוי או שדרוג של תשתית החשמל בבניין ולצורך זה נדרש אישור של דיירי הבניין ואם אין לכם חניה רשומה בטאבו כלל, אז מצבכם טוב אף פחות.
לפני שאתם מחליטים על רכישת רכב חשמלי בררו את אפשרויות הטעינה באזור מגוריכם – עד כמה הן קרובות, תקינות וזמינות, איפה יש עמדות מהירות וכדומה. פתרון נוסף שתופס תאוצה הוא התקנת עמדות טעינה במקום העבודה ואז טעינת הרכב נעשית בשעות העבודה ולא בלילה בבית.
מערכות בטיחות
מערכות בטיחות מתקדמות הולכות יד ביד עם ההתקדמות לקראת רכבים אוטונומיים – כאלו שלא ידרשו התערבות של נהג כלל. למותר לציין שהשיקול המרכזי, העיקרי והראשוני של רכבים אוטונומיים הוא בטיחות הנוסעים והולכי הרגל. בשנים האחרונות חלו התקדמויות ניכרות בתחומים אלו, חידושים אחרונים בתחום מערכות הבטיחות המתקדמות גלשו ראשית אל הרכבים החשמליים ואחר כך זלגו גם ליתר הרכבים. רב הרכבים החשמליים מהווים את חוד החנית בכל הקשור ליישום מערכות בטיחות מתקדמות שמבטיחות נסיעה שהיא לא רק נוחה, חסכונית ואקולוגית יותר, אלא גם בטוחה יותר.
ירידת הערך
אחד הנעלמים הגדולים יותר בנושא כדאיות רכישת רכב חשמלי הוא נושא ירידת הערך. חישוב ירידת ערך ברכבי בנזין הוא נושא ברור וידוע, אך בנושא רכבים חשמליים הוא הרבה פחות ברור. כמו ברכבי בנזין, ככל שהרכב החשמלי גמא יותר קילומטראז', כך ירידת הערך תהיה גדולה יותר. מעבר לכך ירידת הערך עשויה להיות דווקא נמוכה יותר – בגלל בלאי מופחת ברכב.
אז מה בכל זאת החשש? החשש הוא אורך חיי הסוללה. החלפת סוללה היא עסק יקר מאד אבל הוא מתרחש לעתים די רחוקות. סוללות מגיעות לרב עם אחריות לשמונה שנים או 300,000 ק"מ. בכל מקרה, סוללה נחשבת לדורשת החלפה כאשר הקיבולת שלה יורדת מ-70% לעומת סוללה חדשה. רכב חשמלי שמתקרב לשמונה שנים או גבול הקילומטראז' – ייתכן שירידת הערך שלו תהיה רבה יותר. השינויים והחידושים הטכנולוגיים המהירים גם הם משאירים את ירידת הערך של רכב חשמלי בסימן שאלה כאשר אחת הסיבות המרכזיות היא שעדיין אין מספיק נתונים אחורה למשך מספיק שנים על מנת להעריך בדיוק מה תהיה ירידת הערך העתידית..
לסיכום
עם רשת של עמדות טעינה ציבוריות שנמצאת בגידול מתמיד, נראה כי החשש העיקרי מרכישת רכב חשמלי הולך ודועך. משפחה שתשקול לעשות את המעבר לרכב מסוג זה, תצטרך לעשות את שיקול העלויות מול התועלות שסקרנו בכתבה. מה שבטוח הוא ששוק הרכב הישראלי הולך ומשתנה לנגד עינינו והשינוי הזה יגיע לכל בית במוקדם או במאוחר.